Közérdekű Hírportál
Közérdekű Hírportál
 
Menü
 
 
JOGSEGÉLY

AUTÓS JOGSEGÉLYSZOLGÁLAT A SZÖVETSÉG REGISZTRÁLT TAGJAINAK!!

dr.SZIKLAI JÁNOS ügyvéd

telefon: +3620/939-17-88

e-mail: drsziklai@t-online.hu

web:  www.sziklai-ugyved.hu

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Naptár
2025. Január
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

 

  

 

 

 

Impresszum

 

 
CIKK MÚZEUM
CIKK MÚZEUM : Tereplegenda – Jeep Wrangler 2,4 Sport

Tereplegenda – Jeep Wrangler 2,4 Sport

  2011.02.17. 10:12

A Wrangler modelltörténete röpke esztendők helyett hosszú évtizedekben mérhető: a sikersztori az 1940-es években kezdődött, igaz, más néven. A második világháborúban, az amerikai hadsereg strapabíró, terepen is otthonosan mozgó, könnyű szállító gépjárműre kiírt pályázatán a Willys-Overland nevű cég négykerekűje diadalmaskodott – „ő” volt a háborús filmekből jól ismert Willys-Jeep. Gyártása 1941-ben indult, s több mint 300 000 darabot állított hadrendbe az US Army.

(képek és cikk: Zsurzs Jenő)


A háború után a Willys okosan levédette a Jeep márkanevet, s 1950-ben megkezdte a modell polgári változatának gyártását, CJ-5 jelzéssel (CJ – Civilian Jeep). Napjainkig kalandos utat járt be a márka: többszöri tulajdonosváltás után most a Chryslerhez tartozik, ám az „öreg harcos” továbbra is szerepel a kínálatban, Wrangler néven.

Az évtizedek nem sokat lágyítottak a Jeep markáns vonásain. Szélcsatornát sosem látott, szögletes dobozforma, a terepezés viszontagságaira fittyet hányó, elpusztíthatatlan, szilárd létraváz, elöl-hátul merev tengely. Sehol semmi felesleges cicoma, csak spártai egyszerűség és funkcionalitás. Némi kompromisszum azért köttetett az első futóműnél: laprugók helyett már spirálrugókat alkalmaznak, ám hátul nem, ott minden olyan, mint régen. (A sprőd felfüggesztés ugyan nem kényeztetett elsőosztályú lengéskényelemmel, cserébe viszont meg sem kottyant neki a téli kátyúrengeteggel tarkított pesti úthálózat.)

 

A Wrangler más tekintetben is különbözik nemcsak a személyautóktól, de a szalonterepjáróktól is. Csomagtere minimális, a hátsó ülések megközelítése - lévén kétajtós az öreg jenki – nem egyszerű mutatvány, és a kényelem sem éppen főúri.

Elöl sokkal jobb a helyzet, bár a beszálláshoz át kell jutni a bő 60 centis magasságú küszöbön. Az ablakok manuális rásegítésűek (kurblis mozgatómechanizmus), s a külső tükröket is kézzel kell beállítani. A dolog magyarázata, hogy jó idő esetén az ajtók néhány mozdulattal leszerelhetőek csakúgy, mint a kemény műanyag tetőelem – vissza a gyökerekhez!

 

A négyhengeres, 2,4 literes, 105 kW (143 LE) teljesítményű benzines erőforrás gyári adatok szerint bő 13 másodperc alatt gyorsítja 100-as tempóra a Wranglert, a végsebesség 150 felett van. Lényegtelen, az autó nem száguldozásra való. A 120 km/órás utazótempó még éppen jól áll neki, a hosszú hatodik fokozatban ilyenkor 2500 körüli fordulaton, viszonylag takarékosan dolgozik a motor, és a menetzajok is elviselhetőek. A közel 500 kilométeres teszt során egyébként egészen tisztességes, 12 literes tesztfogyasztást produkált a Wrangler.

 

A Jeep terepen él igazán. Úttalan utakra térve a terepváltó karját a sima hátsókerékhajtásból összkerekes üzemmódba húzzuk, s indulhat a kalandtúra! Gonosz domborzati (v)iszonyok között elkél a felező kapcsolása, ilyenkor aztán alig van leküzdhetetlen akadály. A minimális első és hátsó túlnyúlások, meg a nagy hasmagasság kitűnő terepszögeket eredményeznek, ennek köszönhetően ijesztően meredek emelkedőket, bakhátakat küzdhetünk le a Wranglerrel. Az elpusztíthatatlan létraalváz előnyei itt mutatkoznak meg: még a legképtelenebb, kicsavarodott „testhelyzetekben” sem ropog/nyikorog a kasztni. A komolyabb mutatványoknak csak az inkább utcai használatra való gumiabroncsok szabhatnak határt, igazi terepgumikkal csodákra képes a Jeep. (Meg némi célirányos átépítéssel, lásd keretes írásunkat.)

A Wrangler több egy egyszerű autónál: legenda négy keréken, az autózás történelmének része, a kevésszámú vegytiszta terepjárók egyike, ezért nem mérhető hétköznapi mércével. Mindezek tükrében nem túlzó a 6 000 000 forintos vételár.       

 

Jeep-specialisták mesélték

 

Érdekes, szép és jó volt az egyhetes Wranglerezés – de kíváncsiak voltunk a Jeepeket régen és keményen gyötrő felhasználók véleményére is. A Hungaroringen üzemelő Adventure Park egyik terepjáró-vezetés oktatója, Sélley Csaba 14 éve tett szert egy 1985-ös évjáratú, elöl - hátul laprugós, keménykötésű XJ7-es (a CJ-széria utolsó változata) Jeepre. Közel 10 évig egyedüli autója volt, ezért ezt nyúzta a hétköznapok során – és hétvégenként, számtalan terepversenyen is! Hathengeres, négyliteres, karburátoros benzinmotorja, és általában az egész autó állja az idők próbáját, igaz gazdája meg is becsüli: tavaly alapos felújításon esett át a hű igavonó, és továbbra is szolgálatban marad. Mint Csaba megfogalmazta: vannak a terepjárók – és van a Jeep…!

Csaba, és sok más Jeep-tulajdonos autójának szakavatott doktora Veress Gábor, aki - kell-e mondani? – maga is a márka lelkes híve és keményvonalas felhasználója. Véleménye szerint a Jeep alapból is jó terepjáró, de legnagyobb előnye a szinte korlátlan mértékben való átépíthetősége, testre szabhatósága. A különböző gyári futómű-és rugókészletek, első-és hátsó hidak, differenciálzárak és egyéb spéci kellékek elképzelhetetlenül gazdag választékából csemegézhet az, aki egy Jeep átépítésére adja a fejét.

Gábor két művét szemügyre is vehettük: már a „kissé” átépített – jócskán megemelt, különleges keréktárcsákkal és gumikkal felvértezett – családi Jeep sem mondható átlagosnak, ám a versenyzésre „tenyésztett”, egyebek között extrém hajtáslánccal és külön hátsókerék-kormányzással (!) rendelkező telivértől valószínűleg szülőhazájában is tátva maradna a Jeep-hívők szája. A terepezés gondolatával komolyan foglalkozó tulajdonosoknak egyébként Gábor mindenképpen ajánlja a rendszeres kínzást nehezen viselő, kissé alulméretezett hajtáslánc megerősítését – több beavatkozásra nincs is szükség.

-zsurzs-  

 
HIRDETÉS

 

 
Óra
 
SMS HIRDETÉS
 


 

 

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal