MERHET EGY DIZÁJNER ÁLMODNI?
2012.02.16. 13:12
A Ford B-MAX az élő példa, hogy igen! A dizárjnerek megálmodták, a tervezőmérnökök pedig nem kis kreativitásról tanúbizonyságot téve megvalósították az új Ford B-MAX Egyszerű Bejutást Biztosító Ajtórendszerét amelynek leleményes zsanérozású első ajtaja és a középső oszlopot is magában rejtő hátsó tolóajtaja révén utolérhetetlenül egyszerű a bejutás az ajtóba. A forradalmian új megoldás megvalósításához az kellett, hogy a formatervezők és a mérnökök az első vázlatoktól kezdve a sorozatgyártásra kész B-MAX megalkotásáig mindvégig minden korábbinál intenzívebben együttműködjenek. Ennek eredményeként az Egyszerű Bejutást Biztosító Ajtórendszer segítségével terjedelmes tárgyak is könnyedén bepakolhatók az autóba, egyben a gyerekek beültetését is könnyebbé válik, a a rendszer ráadásul mindemellett kiváló ütközésvédelmet biztosít!
A Ford új ajtórendszert mutat be, amely páratlanul egyszerűvé teszi a bejutást a vadonatúj B-MAX modellbe. A Ford Egyszerű Bejutást Biztosító Ajtórendszerének lényege, hogy a középső ajtóoszlopot az ajtókba integrálja, így a MAV mindkét oldalán 1,5 méter széles nyílás tárható fel, ami a hétköznapok során rendkívüli mértékben könnyíti meg az utas- és csomagtér használatát. A legtöbb autó hátsó ajtaja feleekkora nyílást tár fel. Az Opel Meriva hátul zsanérozott ajtaja kevesebb mint 0,7 méter széles ajtónyílást tesz szabaddá.*

“Az ehhez hasonló ajtórendszerek évek óta a dizájnerek vágyálmai közt szerepelnek.” – árulja el Stefan Lamm, a Ford Európa külső dizájnért felelős formatervezője. “A koncepció alapötlete tulajdonképpen a formatervezői vázlatokból született, amikor egy stílusos és rugalmasan használható autó terveit vázoltuk fel. Azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy teljesen átformáljuk a kisautókról alkotott képet. Az autósokat új meg új kihívások elé állítja a városi közlekedés, mi pedig újfajta megoldást akartunk nyújtani.” – teszi hozzá.
Koncepció kidolgozása során a tervezőcsapat napokon át tanulmányozta az autósok hétköznapi rutinját – amikor bevásárolni mentek, vagy iskola után beültették gyerekeiket a kocsiba –, hogy pontosan megértsék, mire és hogyan használnak a vásárlók manapság egy kompakt autót. A tervezők ezután nekiláthattak egy, az igényeknek minden szempontból megfelelő, biztonságos és praktikus autó megalkotásának. Olyan, nagy szilárdságú acélból készült karosszériaszerkezetet alakítottak ki, amelynek középső oszlopát közvetlenül az ajtóba építették be; a kocsitest szilárdsága így megmaradt, és kiváló törésbiztonságot kínál, különösen oldalirányú ütközések esetén. A kocsitest és az ajtók fontos részegységei a hagyományos acélnál ötször erősebb, ultranagy szilárdságú acélból készülnek, így a mérnökök a súly gyarapodása nélkül alakíthattak ki extrém erős és merev karosszériaszerkezetet.
A tervezési folyamat minden szakaszában alaposan tesztelték és elemezték a szerkezeteket. Három év alatt több mint 1000 részletes számítógépes szimulációt végeztek, hogy a lehető legjobb oldalütközés-védelmet biztosíthassák; minden szimuláció 24 órát vett igénybe, és akkora számítógépes kapacitást kötött le, ami megfelel nyolc csúcs-PC együttes teljesítményének. Mindezt természetesen valós töréstesztek követték, köztük 50 oldalütközési teszttel.

“Olyan karosszériaszerkezetet terveztünk, amely az új ajtókialakítás minden előnye mellett is szilárd, merev és könnyű marad.” – avat be Darren Palmer, a Ford Európa termékfejlesztés-minőségi igazgatója. “A szilárd, stabil kocsitest kiváló hatással van az autó viselkedésére. A B-MAX felépítménye olyan merev, mint a legújabb Fiestáé, és a vezetése is ugyanolyan élvezetes lesz.”
A B-MAX utasterének kialakítása révén a lehető leginkább kiaknázhatók az Egyszerű Bejutást Biztosító Ajtórendszer előnyei. Az első utasülés és a hátsó ülések síkba dönthetők, így tágas és kényelmesen rakodható csomagtér alakítható ki, amelyben a kerékpároktól a lapra szerelt bútorokig bármi könnyedén befér.
“Az új ajtószerkezet lehetővé teszi az igazán terjedelmes, akár 2,3 méternél hosszabb tárgyak berakodását is az oldalajtókon keresztül.” - magyarázza Ernst Reim, a Ford Európa vezető utastéri formatervezője. “Így már egyszerű lesz egy nagy bevásárlás a bútoráruházban, vagy egy kellemes nap a tengerparton, hiszen az autóba akár egy szörfdeszka is kényelmesen befér.”
A vadonatúj Ford B-MAX a jövő hónapban mutatkozik be a Genfi Autószalonon, s az autó európai forgalmazása még idén megkezdődik, a hazai márkakereskedésekbe várhatóan nyár végén érkezik.
Megjegyzés
* A Ford B-MAX összehasonlítása néhány versenytárssal:
MODELL |
AJTÓNYÍLÁS (VÍZSZINTESEN) |
SZÉLESSÉG |
Ford B-MAX |
Első és hátsó ajtók |
1550 mm |
Opel Meriva |
Hátsó ajtók |
685 mm |
Citroen C3 Picasso |
Hátsó ajtók |
770 mm |
Renault Grand Modus |
Hátsó ajtók |
780 mm |
|