Közérdekű Hírportál
Közérdekű Hírportál
 
Menü
 
 
JOGSEGÉLY

AUTÓS JOGSEGÉLYSZOLGÁLAT A SZÖVETSÉG REGISZTRÁLT TAGJAINAK!!

dr.SZIKLAI JÁNOS ügyvéd

telefon: +3620/939-17-88

e-mail: drsziklai@t-online.hu

web:  www.sziklai-ugyved.hu

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Naptár
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 

 

  

 

 

 

Impresszum

 

 
Autó-Motor
Autó-Motor : Toyota Prius III – ökoélmény négykeréken

Toyota Prius III – ökoélmény négykeréken

  2010.11.22. 16:06

Az új Priusz igazán megnyerő csomagolásban teszi számunkra elérhetővé, a hibrid technológia áldásait. Formavilága végre hozzáidomult az európai (és persze a legjelentősebb piacot jelentő amerikai) vásárlók esztétikai elvárásaihoz. A Priusz „törzsfejlődése” során, eleinte a japán fantasztikus filmek formajegyei köszöntek vissza, de mára egy kívül és belül elegáns, megnyerő és tulajdonképpen a prémium vásárlók igényeit is maximálisan kielégíteni képes autóvá vált.


Bevezetőként néhány szó a környezettudatosságról, Európáról, na meg a sötét középkort képviselő, eddigi hazai és fővárosi állapotokról, és gondolkodásmódról. Ugyanis a Toyota Prius, és a hozzá hasonlóan zöld vonalat képviselő autók vásárlói, az európai uniós országok jelentős részében már jó ideje mindenféle kedvezményeket élvezhetnek. Ezek részben az autó vételárában jelentkeznek, részben pedig az üzemeltetéshez kapcsolódó közterhek radikális csökkenésében mutatkoznak meg. A normálisan működő államokban ugyanis, a környezetvédelem nem csak a büntetésekről és elvonásokról, meg a fal dumáról szól, és a környezetvédelemért áldozni is hajlandó állampolgárt sem tekintik adókerülésre készülő közellenségnek. A hazánkra eddig jellemző, és leginkább a legsötétebb fekete Afrikára hasonlító megközelítés, manapság már csak nálunk divat. Például a tisztán elektromos energiával közlekedő autók fogadására, a legapróbb lépéseket sem tette meg a főváros, és az itt élőket megnyomorító és újabb lépéshátrányba hozó városvezetés, akik napjainkra már hál’istennek elhúztak a fenébe. Mint tudjuk, nálunk a jövőbe vezető út a kerékpárút (az oszd meg és uralkodj elv alapján), amire feltehetőleg egyetlen elfogadható magyarázat van, miszerint a kerékpárosok a fejük fölé tudják emelni a biciklit, a több mint három és félmillió autós pedig nem tudja ugyanezt megtenni az autójával…..  Ezt tehát buktuk! Talán itt és most hagyjuk is abba, mert nem felidegesíteni akarom a kedves olvasókat, hanem egy „jövőbe mutató autózásra” invitálnám Önöket.

 

Az új Priusz igazán megnyerő csomagolásban teszi számunkra elérhetővé, a hibrid technológia áldásait. Formavilága végre hozzáidomult az európai (és persze a legjelentősebb piacot jelentő amerikai) vásárlók esztétikai elvárásaihoz. A Priusz „törzsfejlődése” során, eleinte a japán fantasztikus filmek formajegyei köszöntek vissza, de mára egy kívül és belül elegáns, megnyerő és tulajdonképpen a prémium vásárlók igényeit is maximálisan kielégíteni képes autóvá vált. Az első változat,  azaz a Toyota Prius I. 1995. október 27-én került bemutatásra. 1997 az álom valóra válása volt, és a Prius a piacra lépett. ’97 és 2009. augusztusa között, összesen 1.429.300 darab Prius talált gazdára, ezzel a Toyota, magasan első a hibrid autók gyártásában és értékesítésében. A vizuális élmények mellett, érdemes rávilágítani arra is, hogy ez a szépség nem csupán öncélú, talmi csillogás, hanem egy nagyon kemény mérnöki munka eredménye is, aminek egyik sarkalatos pontja volt a légellenállási tényező (és ezáltal, a fogyasztás) radikális csökkentése. Ez a légellenállásra utaló érték egyébként 0.25!! Ehhez rengeteg olyan megoldást is bevetettek, amelyek nem tűnnek rögtön fel, hiszen a kerékjárati dobok betétei, az alsó aerodinamikai burkolat kialakítása, az áramló levegő legkisebb ellenállást jelentő elvezetését biztosító megoldások is részei ennek az  aerodinamikai rendszernek.

Elöl és hátul a ledes világítótestek, oldalt a tükörbe épített villogók, egy impozáns fénykeretbe foglalják a szép vonalú, 4460 milliméter hosszúságú ötajtós karosszériát. A tágra nyíló ajtókon keresztül egy meglepő, de egyben megnyerően egyedi hangulatú, modern stílust képviselő utastérben tudunk elhelyezkedni. Úgy tűnik, hogy a formatervezők nem csak kívül nyúlhattak merészebben a virtuális ceruzához, hanem belül is, és ennek meg is lett az eredménye. Ha becsukott szemmel szálltunk volna be a Priuszba, első látásra szinte nem is tudnánk, hogy egy sportkocsi, vagy egy extrém limuzin belső terébe jutottunk. A meredeken hátra felé ívelő szélvédő alatt elterülő, és gondosan megálmodott műszerfalon, illetve a két első ülés irányába hídszerűen átívelő folytatáson, a 21. század műszaki megoldásait felsorakoztató kijelzők és kezelőszervek arzenálja kápráztatja el a Prius világába csöppenő autóst. Futurisztikus, de egyben mégis elegáns formák, kényelem és kellem jellemzi az utasteret. Egy biztos! Ez az autó, képes hatni az érzelmeinkre.

A jövőbe mutató kialakítás egyben az autó által nyújtott kimagasló technológiai megoldások kommunikációs nyelvezeteként is felfogható, és higgyék el, nem kell majd tolmács senkinek, hogy megértse mit szerettek volna üzenni a tervező csapat tagjai.

A modellcsaládon belül, a Pius, a Prius Sol és a Prémium jelenti a három felszereltségi szintet. Már az alap is, a mindenféle javakkal gazdagon ellátott autók kategóriájában indul, de a Prémium változatnál például a fényből nyert energiával működtetett szellőzőrendszer, intelligens – automata - parkolási rendszer, a ráfutásos balesetek elkerülését megakadályozó elektronika és sok más egyéb plusz vár a tehetősebb vásárlókra. A szolgáltatások sora hosszú, de ha megengedik, eltekintenék a sok érdekességet is felvonultató opciós lista felsorolásától. A kormánykeréken egyébként érintésre működő vezérlőgombokat találunk. Innen lehet a műszerfal képét átalakítani, itt lehet infókat lekérni, a rádiót és sok mást is működtetni. Szériában kapjuk a 7 darab légzsákot és az öt csillagos biztonságot is.

A Prius tágas utasterében elöl és hátul, egyaránt kényelmesen lehet utazni.  A vékonyított üléstámlák jóvoltából közel 8 centivel megnőtt a hátsó utasok lábtere. A csomagok számára is maradt hely, bár a csomagtér ajtaját felnyitva látható, hogy *valami miatt aránylag magasra került a rakodórész, de így is 440 liternyi helyünk marad a pakolásra.

Miután így körbevizslattuk a rekeszekkel és rakodóhelyekkel is bőven ellátott utasteret, jöjjön a gördülés élménye. Tehát kezdjük elölről.

Az autó közelébe érve a zárak érzékelik, hogy megjöttünk, és már nyithatjuk is az ajtót. A Prius továbbra is figyel ránk, hiszen belül sem kell a kulccsal matatni. Megnyomjuk, az indítógombot, és     ….semmi nem történik. Ülünk a csendben, és arra gondolunk, hogy valamit elrontottunk. Azért persze csak úgy a próba kedvéért, a hídon lévő előválasztó kart hátramenetbe rakjuk…            hátha mégis lesz valahogy?!   …..hang semmi, ülünk a néma csendben, de a műszerfal közepén lévő kijelzőn megjelenik a mögöttünk lévő terep. Fékről le, gázpedálra (vagy mire is) rá, és már hangtalanul siklunk is hátrafelé. Hoppá! Akkor csak van valami. Váltó előremenetbe, most már bátrabban rálépve a pedálra elindulunk, miközben az 1.8 literes közel 100 lóerős motor is diszkréten hallatni kezdi a hangját. Amennyiben kíváncsiak vagyunk rá, hogy a Toyota Hybrid Sinergy Drive legújabb rendszere, hogyan is áramoltatja a rendelkezésre álló energiáinkat, ezt a műszerfalon lévő képernyőn folyamatosan nyomon követhetjük, feltéve, hogy ezt az ábrát választjuk ki a sok közül.   Az elektromotor általában városi araszolásnál váltja ki a benzines erőforrást, amennyiben csak leheletfinoman bánunk a gáz/villany pedállal. Átlagban kb. 2-3 kilométert tudunk így megtenni vele. Arra is van lehetőségünk, hogy átálljunk tisztán elektromos üzemmódra, amiből majd az akkumulátorok töltöttségi állapotának csökkenése esetén a Prius automatikusan visszaáll a dual módra.

A vezethetőség, és a gördülés kényelme szinte példaszerű. Az autó futóművének köszönhetően, az elérhető kanyarsebességek egyszerűen elképesztően magasra kerültek! Bár a Prius 10.9 másodperc alatt gyorsult fel a százas tempóra (ez 5 tizeddel  volt több, mint a gyárilag megadott érték),  valahogy ez a dinamizmus az előzéseknél nem tűnik olyan meggyőzőnek. Amennyiben ezen még egy picit lehetne javítani, tökéletes lenne az élmény. Persze egy környezettudatos családi autó nem okvetlenül kell, hogy sportosra legyen hangolva,  …de akkor még élvezetesebb lehetne a priusozás. Ja! És egy jó kis frontálisat ütközni is szinte élmény vele, hiszen a Prius kasznija, és rendszerei egybevéve, öt csillagot vadásztak le a független törésteszteken, tehát a biztonság is rendben! Bár csábító volt a lehetőség, a tesztből ezt a pontot inkább kihagytuk, tehát jelen képnek – szerencsére -  nem mi vagyunk a főszereplői.

A vezetés biztonságára a következő nagybetűs rövidítések is vigyáznak: ABS, EBD, BA, TRC, VSC+ és a HAC!! Tehát van blokkolásgátló, elektronikus fékerőelosztó és fékaszisztens, kipörgésgátló, járműstabilitás-vezérlő, meg hegymeneti elindulást segítő rendszer is.     

….és ha valaki nem lelkesedik a sok vezetésbe beleokoskodó kütyüért, akkor is csak kicsit idegesítő ez a kupac, mert egész jól együtt lehet velük élni. Sőt ki is lehet kapcsolni, bár ha durvulunk, visszakapcsol…de addig egész buli! Ami ellenben nagyon idegesítő tud lenni, hogy az autónk (a nagyon hülye amerikai vásárlók miatt) mindig sípol vagy pittyeg valami figyelmeztetés okán. (megjegyzem egy mozdulat a csípőfogóval csodákra lenne képes…feltéve, ha jó kábelt vágunk el!!)

Mindent egybevetve, a Prius egy olyan autó, ami pillanatokon belül a részünkké képes válni, kellemes vezetni, és rendkívül takarékos. A gyár által megadott 4 liter alatti városi vagy országúti fogyasztás is bizonyára megvalósítható, de nem kis figyelmet igényel. Általában ezek az értékek 4.2 és 5.1 liter között mozogtak, attól függően, milyen volt a forgalmi szituáció, mennyit kellett előzgetni (kilőni egy autó mögül… ez egyébként nem az erőssége, bár két villanymotor is rásegít a padlógázas – vagy milyenes -  próbálkozásainkra) és milyen terepviszonyok között autóztunk.  Az elektromos vezérlésű automataváltó gyors és szinte észrevehetetlen váltásokkal, profin dolgozik a háttérben. A stop-start rendszer is kifogástalan eleganciával, szinte észrevétlenül működik a háttérbe vonulva, és semminemű feladatot nem hárít ránk. Négy féle hajtásmód között választhatunk, úgy mint tisztán elektromos üzem (max 2-3 km hatótáv), vegyes üzem, illetve egy a dinamikus autózást segítő „power” üzem. Ezeket egy a váltókar fölött elhelyezkedő tasztatúra segítségével választhatjuk ki. Ezen felül, a váltókar „B” állásában motorfék üzemmódot is használhatunk.

A kormánymű áttételezése is kifogástalan, és egy nagyon kellemes hangzást megvalósító, mindentudó Mp3-at is kezelő HiFi rendszer biztosítja a vezetés élményét kiegészítő zenei aláfestést.

Amennyiben kiszállunk az autóból, tulajdonképpen némi emocionális kötődést is jelentő finom simogatással búcsúzhatunk tőle, és ha ezt a simikázást a kilincs recézett részén ejtjük meg, Priuszunk rögvest be is zárkózik, talán csendben még egy viszlátot is elrebeg, de ez egyelőre még nem hallatszik ki.

A 201.6 voltos „villamos vonalat” 28 darab Nikkel-fém hibrid akkumulátor-modul táplálja, melyek a csomagtér fenéklemeze alatt kialakított térbe kerültek. *(lásd: „valami miatt aránylag magasra került a rakodórész”) Az új elektromos rendszer egyébként az eddigi 500 voltos maximális rendszerfeszültség helyett már 650 voltot tud, és a teljesítménye is eléri a 80 lóerőt.

A fejlesztések egyértelműen a hatásfok javítását eredményezték. A Priusnál elektromos vízpumpát találunk, elektromos szervokormányt, elektromos működtetésű fékeket építettek be, és a klíma is teljesen elektromos, de mint már említettük a „napcellás szellőzés is belépett újdonságként. Az elektromotor súlya az elődhöz képest közel 20 kiloval lett kevesebb, és mint már olvashatták, teljesen új megoldásokat alkalmaztak az aerodinamikai tulajdonságok javítása érdekében is.

…és mindezt 7.425.000 forintért vihetjük el, mert az állam nem igazán támogatja a környezetvédelemre érzékeny vásárlókat, de ha a Prémium változatot választjuk ahol például az oldalablakok még a vizet is „lerázzák” magukról, és eddig szinte ismeretlen technikai arzenállal bővül a paletta, bizony 9.235.000 forintot is otthagyhatunk a kereskedésben. Megjegyzem, ha valaki az új kor embereként él és gondolkodik, és mindehhez megvan az anyagi háttere is, biztos, hogy nem nyúl mellé a Prius-al, és az autózás olyan magasfokú élményét kapja, amit csak kevesen képesek biztosítani.

Persze azt is megjegyezném, ha lehet ilyet, hogy az ilyen jellegű autókat kiemelt környezetvédelmi beruházásnak kellene minősíteni, ami nulla regisztrációs díjat, és hibrid hajtás esetén 15-18 százalékos maximális áfa tartalmat jelentene, hogy a környezetvédelem ne csak a büntetésekről és a süket dumáról szóljon.

-bögi-

 
HIRDETÉS

 

 
Óra
 
SMS HIRDETÉS
 


 

 

A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG