Autó-Motor : SEAT IBE – élvezetes sportkupé nulla emisszióval |
SEAT IBE – élvezetes sportkupé nulla emisszióval
2010.12.09. 23:57
A SEAT az elektromos mobilitás tekintetében is a jövő útjára lépett – a SEAT IBE tanulmánymodelljével a spanyol márka már a közeljövő városi közlekedésében szerepet játszó kompakt sportkupé-koncepciójával jelent meg. A SEAT IBE első változata már a

Genfi Autószalonon bemutatkozott, s azóta formavilágában, technikájában és belső kialakításában egyaránt jelentősen továbbfejlődött. Most elsősorban az utasterére helyeztek nagyobb hangsúlyt, amely e járműkategóriában különösen tágasnak és sokoldalúnak bizonyul, a személyre szabott innovatív koncepció jóvoltából.
A SEAT IBE karakterének középpontjában a vezetés dinamikus élménye áll, ami a tanulmánymodell tűzpiros színét látva is azonnal egyértelmű. A kompakt sportkocsi lapos és széles. Erőteljes arányok illetve pengeéles metszésű LED-technikájú fényszórók jellemzik. Rövid, mindössze 3,83 méteres karosszériájával a fiatalok és a lélekben fiatalok ideális városi közlekedési eszköze. A SEAT IBE azonban sportos karakterét innovatív technikáival is tökéletesen kombinálja. Tisztán elektromos hajtásrendszere a helyi emisszió-mentes közlekedés élvezetes eszközévé avatja, miközben erőteljes 75 kW-os (102 LE) motorja és a különleges anyagkombinációkat felvonultató építési módjából adódó csekély tömege komoly menetteljesítményekkel ruházza fel.
Műszaki koncepcióján túl a SEAT IBE formavilága is izgalmas jövő felé mutat. Atletikus stílusa, precíz vonalvezetése immár a SEAT-design következő evolúciós szintjét képviseli.
„A SEAT keményen dolgozik a jövő elektromos mobilitásán” – hangsúlyozta James Muir, a SEAT, S.A. elnöke. „Kiemelkedően gazdaságos ECOMOTIVE modelljeink nagy sikerének nyomdokain, már a hibrid és elektromos járművek jelentik a következő lépést. Az IBE pedig semmi kétséget sem hagy, hogy a SEAT a jövőben is minden szegmensben innovatív, stílusukban merész és fiatalos autókat kínál majd, miközben a funkcionalitásuk is megmarad”

A koncepció
A vezetés dinamikus élménye, a környezet iránt is felelősséggel
A SEAT IBE a dinamikus design és a kompakt sportautó karakterének egészen egyéni megközelítését kínálja, mégpedig meglepően magas fokú mindennapos használhatóság mellett. Elsősorban olyan európai nagyvárosok illetve vonzáskörzetük optimális közlekedési eszköze, mint például Párizs, London, Berlin vagy Barcelona. E környezetben érvényesülhet igazán a vezetés az IBE által kínált nulla emissziójú élménye, kivételes fordulékonysága, tekintélyes belső térkínálata – és természetesen letisztult és extrovertált formai nyelvezete nyomán született vonzó megjelenése.
Klasszikus sportautó-arányok
A SEAT IBE abszolút kompakt, 2+2-üléses sportkupé, amely mindössze 3,83 méteres hosszúságával, a nagysikerű SEAT Ibizánál is mintegy 20 centiméterrel rövidebb. Mindemellett szokatlan, 1,77 méteres szélességével, s az ehhez párosuló csupán 123 centiméteres magasságával az IBE egyértelműen a sportautók klasszikus arányait képviseli.

A SEAT IBE 2+2-üléses karosszériájával kifejezetten a fiatalos életstílusra hangolva készült, igazán bőséges térkínálattal egy pár számára, de hellyel akár négy személy kényelmes utazásához is. Csomagtere bőségesen elegendő a bevásárláshoz, míg lehajtható hátsó ülései révén a szabadidős és a sporteszközök, vagy egy hétvégi túra poggyásza számára is kellő helyet biztosít. A hátsó üléstámlák egyenként is lehajthatók és a csomagtér-padlózattal egy szintben sík rakfelületet képeznek. Az IBE így akár háromüléses autóként is használható, ez esetben még tágasabb csomagteret kínálva.
Spontán dinamika, nulla emisszió
A SEAT IBE olyan tisztán elektromos hajtású autó, amely nulla károsanyag-kibocsátás mentén üzemel, s e korszerű technika szellemében kialakított, kompakt konstrukciót képvisel. Az elektromos motor a szabályozóelektronikával együtt az extrém laposan ívelő motorházfedél alatt, míg a lítiumion-akkumulátor az autó rövidre szabott hátuljában kapott helyet. A független hátsó felfüggesztés különösen helytakarékos konstrukciójának köszönhetően a tervezők az energiatároló egységet a csomagtér padlója alatt helyezhették el. Az elektromos motor 75 kW (102 LE) teljesítményével, illetve 200 Nm maximális forgatónyomatékával az IBE külső megjelenése sugallta élményeknek pontosan megfelelő menetdinamikai képességekkel szolgál.
A városi forgalomra oly jellemző, 0 és 50 kilométer/óra közötti gyorsítás mindössze 3,6 másodpercig tart, míg az IBE 80-as tempóig 6,6, a 100 kilométer/órás sebességhez pedig összesen 9,7 másodpercet igényel. E meggyőző menetteljesítmények nem csupán az elektromos motor eleve kedvező teljesítmény- és forgatónyomatéki karakterisztikájának köszönhetők, hanem a SEAT IBE igen alacsony, mindössze 1.100 kilogrammos saját tömegének is. Ennek alapjául az intelligens könnyűszerkezetes építés, valamint az alumínium és az acél hatékony együttes alkalmazása szolgál.
A folyamatos teljesítmény-leadás 50 kilowattra (68 LE) korlátozott értéke, illetve a 160 kilométer/órára határolt végsebesség a városi autópályákon is több mint elegendő a dinamikus autózáshoz. Az akkumulátor kapacitása 18 kilowattóra, ami a nagyjából 130 kilométeres hatótávolsággal szintén bőségesen megfelelő a városi használat napi mobilitási igényeihez.
„Állandó kapcsolatban”
A SEAT briliáns logika szerint felépítve kínálja megoldásait korunk mobil nemzedékének a connectivity és infotainment területén egyre bővülő igényeire. Az alapot a tulajdonos saját okostelefonja, mondjuk egy iPhone jelenti. Napjainkra e korszerű eszközök már jóval többet kínálnak a telefonos és e-mail kommunikációs központ funkciójánál, gazdájuk kapcsolati információit és kedvenc zenéit is tárolják, navigációra is használhatók, de az internetről közlekedési híreket is letölthetnek, s még sokáig folytatódhatna a lista. A kínált funkciók sora napjainkra szinte már végtelen.
A SEAT IBE vezetője vezeték nélkül csatlakoztathatja smartphone készülékét az IBE rendszeréhez, s közvetlenül ellenőrizheti, illetve tekintheti át a jármű egyes rendszereit, köztük az akkumulátort és a fedélzeti számítógépet. A telefonról zeneszámok vagy akár teljes albumok választhatók ki, amelyek a „drag to car” opció választásával az autó hangrendszerén át szólaltathatók meg. A műszerfali képernyő és a kormánykerék kezelőelemei hatékonyan egyszerűsítik a kezelést és segítik az integrált infotainment-menü használatát.
Belső design
Tágas, igényes és magas minőség
Amikor kinyílnak az ajtók, azonnal szembetűnik a tágas beltér. A kompakt sportkocsi utasterét a tervezők nagy gonddal alakították ki. Az IBE ennek szellemében – nagy csomagteret kínáló két-vagy háromüléses, illetve még hátul is különösen tágas 2+2-üléses modellként – tökéletesen illeszkedik a dinamikus és nyitott életstílushoz. Elektromos mozgatású napfényteteje ugyancsak az utastér világos és levegős stílusát erősíti.

„Az IBE a SEAT számára az érzelmekben gazdag, ám egyben környezetvédelmi szempontból is felelős vásárlók széles köre számára elérhető autó jövőbeni vízióját testesíti meg” – fejtette ki Luc Donckerwolke, a SEAT vezető formatervezője. – „Az IBE designfilozófiánk koncentrált megfogalmazása. Mind külső mind pedig belső formavilágában e filozófia legfontosabb elemeire összpontosít, miközben látványos architektúra, korszerű technika és minőségi anyagválasztás jellemzi.”
Könnyed, szinte „lebegő” műszerfal
Az áttekinthető, alapvetően a vezetőre összpontosító kialakítás alapjául a magasra húzott műszerfal szolgál, amely már-már „lebegni” látszik. Alulról a különösen keskeny középkonzol támasztja, amely lágy ívvel olvad a középső alagút vonalába. Minden belső részletet alapjában a minimál-design határoz meg, ami a térkínálat és a saját tömeg tekintetében egyaránt érezteti előnyeit. Kiváló példa erre az ülések sportos, gondos kontúrok jellemezte kialakítása. Könnyű műanyag héjszerkezetük révén karcsú és helytakarékos konstrukciók, miközben high-tech habpárnázatuk optimális üléskényelemről gondoskodik. A kellemes és tágas belső atmoszférát a műszerfal és az ülés- illetve ajtókárpitok „Kerámia-fehér” és „Sötét szén” árnyalatok izgalmas kontrasztja alkotta különleges színkoncepciója is erősíti.
Puritán minimál-design
A nagyméretű információs képernyő a jármű számos fontos adatáról tájékoztatja a vezetőt, mint például a sebesség vagy az akkumulátor töltöttségi állapota. A képernyő funkcióinak többsége a kormánykerék küllőin kialakított touchpad felületek segítségével is vezérelhető. A további kezelőelemeket szintén a lehető legminimálisabb szintre korlátozták a tervezők. A monitort a közvetett áramlást biztosító légbefúvó nyílások és a két kezelőpanel fogja közre. Utóbbiak a világítás és a légkondicionáló funkcióinak biztosítanak helyet, s éppoly minimál-design jellemzi őket, mint a középkonzol erőátvitel-szabályzó elemeit. Az elektromos hajtásrendszernek köszönhetően ez esetben a „P”, „R”, „N” és „D” gombok is bőven elegendőek. További három gomb biztosítja az elektromos rögzítőfék, az emelkedő-asszisztens (AutoHold) és a különösen gazdaságos „E” üzemmód aktiválását.
http://www.szaboauto.hu/Haendler/U49013/?seat;neuw
|