Sportos luxusgőzös
2011.02.21. 09:59

Kifinomult elegancia, félelmetesen jó összeszerelési minőség, csúcstechnikájú biztonsági és kényelmi felszerelések, s nem utolsó sorban sportautós menetteljesítmények és vezethetőség – a Lexus harmadik generációs felső középkategóriájú luxuslimuzinja minden eddiginél nagyobb veszélyt jelenthet a német vetélytársakra.
(fotók és cikk Zsurzs Jenő)
A Lexus új design-filozófiájának (L – Stílus) első szériagyártású modellje szemből négy fényszórójával, profilból kupésan ívelő tetővonalával emlékeztet a meglehetősen hosszú, 7 éves gyártási ciklust megért, második generációs GS - re. A hosszúság (+15 mm), s legfőképpen a tengelytáv (+50 mm) gyarapodásának eredményeképpen szinte kifogástalan az utastér helykínálata. Az apró malőrt a lefelé ívelő tetővonal okozza: a hátul ülő, 180 centinél magasabb utasok feje igen közel kerül a tetőkárpithoz.
Ennél több negatívum nem is igen akadt a néhány napos próba során, lenyűgöző részletmegoldások annál inkább. Az autóba való bejutást – a második generációs Priushoz hasonlóan – intelligens nyitási rendszer egyszerűsíti. A roppant elegáns utastérben (bőrkárpit, fa-és fém berakások) aztán következik a véget nem érő kényeztetés – a GS 430 felszereltsége nem hagy kívánnivalót maga után. A motoros mozgatású, tíz irányban állítható első ülések három különféle beállítást képesek memorizálni. Természetesen fűthetőek, és – bőrülésnél ez különösen jóleső, praktikus megoldás – 3 fokozatban hűthetőek is! A jó fogású, bőr/fa borítású volán magassága és dőlésszöge a kormányoszlopon lévő, négyirányú joystick segítségével, elektromosan állítható.

A szériában járó, 10 hangszórós, CD-táras, kormányról is vezérelhető gyári audioberendezés helyett az opciós listán szereplő (400 000 Ft), 14 hangszóróval és 350 (!) watt zenei teljesítménnyel operáló Mark Levinson hi-fi volt tesztautónkban. A név könnyeket csal a high-end rajongók szemébe, s nem véletlenül: Vivaldit ugyanolyan élvezet volt hallgatni rajta, mint Bon Jovit, s a cucc még a maximális hangerő közelében is kristálytisztán szólt…! Igaz, a bestiális teljesítmény egy részét itt nem kellett a motor-és menetzajok elnyomására fordítani, de erről majd később.

A szórakoztató rendszer beállításait a középkonzol 7 colos, érintőképernyős színes kijelzőjén lehet elvégezni és szemlélni, akárcsak a fedélzeti számítógépét, a dolgát síri csendben, ám hatásosan végző kétzónás, automata légkondicionálóét, vagy a magyar szoftver híján nálunk nem használható, gyári navigációs rendszerét. A korszellemnek megfelelően beépített Bluetooth - kihangosító támogatja a szabályos mobiltelefon-használatot. Zárásképpen egy példa, mely jól jellemzi a Lexus tervezőgárdájának maximalizmusát: az általuk fejlesztett különleges csillapító mechanizmus hőmérséklettől függetlenül, azonos sebességgel nyitja ki a hamu-és pohártartók, illetve a kesztyűtartó fedelét…
A luxushoz hasonlóan a GS biztonsága is kifogástalan. A blokkolásgátló (ABS), a fékrendszer (ECB), az elektronikus fékerő-elosztó (EBD), a kipörgésgátló (TRC), a menetstabilizáló (VSC) működését felügyelő járműdinamikai szabályozó rendszer (VDIM - Vehicle Dynamics Integrated Management) mellett bevetésre kész az intelligens, elektronikus „őrangyal”, a PCS (Pre-Crash Safety System), azaz a Toyota ütközés-megelőző biztonsági rendszere. A PCS különféle, lényeges paraméterek – sebesség, kormányelfordítás mértéke, keresztgyorsulás, stb. – alapján elemzi az autó mozgását, s veszélyhelyzetben a fékasszisztens, majd az övfeszítők aktiválásával óvja az utasok életét. Ütközés esetén pedig ott a 10 (!) légzsák: elöl front-, térd-, és oldallégzsákok, hátul két oldallégzsák, s függönylégzsákok elöl - hátul. A biztonságot szolgálja a Lexus terminológiájában I-AFS-nek (Intelligent Adaptive Front-lighting System) nevezett kanyarfényszóró-rendszer is. Az adaptív sebességtartó (ACC - Adaptive Cruise Control) nálunk egyelőre nem elérhető.
A GS 430 4,3 literes, V8-as erőforrása igen potens darab: teljesítménye 208 kW/283 LE, 5600/min, maximális forgatónyomatéka 417 Nm, 3500/min. Gyári adatok szerint álló helyzetből 6,1 másodperc alatt katapultálja 100-as tempóra az 1,7 tonnás GS-t, s a luxusgőzös lazán eléri az elektronika által korlátozott, 250 km/órás végsebességet.
A motorindítás is kulcs nélkül, a „start” gomb megnyomásával történik. Zajtalanul éled a csodálatos járáskultúrájú, öblös aggregát. Az új fejlesztésű, hatfokozatú automata váltó karját „D” állásba toljuk, oldjuk a bal lábbal kezelhető rögzítőféket, s indulás! A zajszigetelésért felelős Lexus – konstruktőrök neve is felkerülhet a gyár „akire büszkék vagyunk” dicsőségtáblájára, mert a GS hihetetlenül csendes, minden élethelyzetben. Éppen ezért erősen ajánlott a kilométeróra vizslatása, mert az akusztikus sebességérzetünk csődöt mond: a városi forgalomban vánszorogva ugyanúgy süketszobaként viselkedik az utastér, mint autópályás száguldás során.
Az intelligens váltó hibátlanul teszi a dolgát, normál vezetési stílus mellett a motor tekintélyes nyomatékát kihasználva, hamar végigzongorázza a fokozatokat. A „Power” üzemmód aktiválását követően sportosabbra veszi a figurát: jobban kihúzatja a fokozatokat, a gázpedál felengedése után sem vált fel. Lehetőség van a kézi váltásra is, de igazából nincs rá szükség.
A 4,3-as motor játszi könnyedséggel és hihetetlen vehemenciával mozgatja az autót. A gyári értékeket nem ellenőriztük le, de tény, hogy iszonyú erővel képes elrajtolni a 430-as, s a sebességmérő mutatója olyan gyorsan szalad egyre feljebb, mint átlagos négykerekűben a fordulatszámmérőé. 160-180-as tempóról pikk-pakk jóval 200 fölött járunk – erőlködés nélkül. A hatalmas mozgási energia kordában tartásáról elöl 334, hátul 310 mm átmérőjű, belső hűtésű tárcsafékek gondoskodnak, a lassulás még végsebességhez közeli tempóról is meggyőző. Az adaptív felfüggesztés (AVS) által kínált két lehetőség közül szerencsére a komfortos, „Normal” sem túlzóan lágy, de tempós, kanyargós etapokra a feszesebb „Sport” az igazi, melynek eredménye a minimális karosszériadőlés, és a közvetlenebb kormányzás. A sportos autózáshoz jó partner az igényes – kettős lengőkaros első és többlengőkaros hátsó – futómű, s az ötküllős, 18 colos könnyűfém felnikre szerelt 245/40-es Yokohama abroncsok: a GS 430-cal elképesztő kanyarsebességet lehet elérni, előbb fogy el az utasok tűrőképessége, mint a gumik tapadása…
A „nagy motor, nagy autó, nagy étvágy” alapigazság szellemében sejtettük, hogy a benzinkútnál súlyosan megfizetünk a PR - szövegekben már ezerszer lejáratott, ám ez esetben teljesen valós vezetési élvezetekért (bár ebben a kategóriában nem a fogyasztás az elsődleges szempont, vásárlásnál). Ehhez képest hatalmas – és kellemes – csalódás volt, amikor egy lendületesen teljesített vidéki utat (Budapest – Sopron – Budapest) követő tankolás után, 10,8 (!) literes átlagfogyasztás lett az eredmény. Városban a gyári 16,3 literes értéknél éppen 1 literrel kevesebbet ivott a japán arisztokrata.

A Lexus Amerikában már régóta népszerűbb európai versenytársainál, a következő lépés az Óvilág meghódítása lesz. A GS 430 jó eszköz erre. Minden tekintetben állja a versenyt a német trióval (Audi A6, 5-ös BMW, E-Mercedes), 19 220 000 forintos árával kifejezetten méltányos ajánlat. (A három kékvérű germán ellenében a GS hátránya lehet Európában, hogy – egyelőre – nincs dízelváltozata.)
-zsurzs-
|