Dízelsprinter – Alfa 159 2,4 JTDm 20V
2011.02.25. 12:22

Az olasz autók szerelmesei szerint, ha Alfa, akkor cuore sportivo! Sportszív, azaz pörgős, szép hangú, nagy fajlagos teljesítményű benzinmotorok! Illetve… Hogy a márkától elvárható menetdinamika és a dízelmotor összeegyeztethető, azt a 159-es Alfákban doromboló bivalyerős, 2,4 literes gázolajos erőforrással fényesen bizonyítja a patinás olasz gyár.
(cikk és fotók - Zsurzs Jenő)
Az Alfa 159 szép. Nagyon szép. Szemet gyönyörködtető, figyelemfelkeltő. Ez nem a gyári sajtószöveg, hanem az együtt töltött hét nap konklúziója: a tucatszínű (metálszürke) tesztautót megbámulták villamosmegállóból és buszról, parkolóban és autópályán, pedig napjaink autódömpingjében bizony, kevés négykerekű dobogtatja meg az utca emberének szívét.
Jó munkát végeztek hát a dizájnerek – a megnyerő formavilág Giorgetto Giugiaro és az Alfa Romeo Styling Centre közös alkotása. A sportosan elegáns „ruha” ugyan az elődnél jóval nagyobb autót takar - a 159-es hossza (4660 mm) 225, szélessége (1828 mm) 85, tengelytávja (2700 mm) pedig 105 mm-rel nagyobb, mint a 156-os limuziné -, az utastér még mindig passzentos egy kicsit. Ugyanez elmondható a 27 literrel öblösebb (405 l) csomagtérre is. Az is igaz, hogy az elsőszámú vetélytársakkal, a kategória prémiummodelljeivel – Audi A4, 3-as BMW, Mercedes C-osztály, Volvo S60 – szemben e téren sincs szégyenkeznivalója a talján szépségnek.

Csakúgy, mint az összeszerelési minőség tekintetében. Az utastér kidolgozása hibátlan, nincsenek zavaró apróságok, zörgő kárpitok, nyekergő műanyagok. Visszafogottabb lett a műszerfal kiosztása, ennek ellenére nem unalmas: látványos, retrós részletmegoldás például a vezető felé forduló, fémbetétes középkonzol kerek szellőzőrostélyai alatt megbújó, szintén kerek műszertrió.

A kellő, de nem túlzó oldaltartású vezetőülésből nem spórolták ki a szabályozható gerinctámaszt, a kormány tengelyirányban és magasságában is állítható – itt sincs nagyon kötözködnivaló… További pozitívum, hogy a 156-os kétségtelenül dizájnos, ám finoman fogalmazva nem igazán funkcionális tükröcskéivel ellentétben használható méretű külső visszapillantó tükrök könnyítik a vezető dolgát.

A vezetési élvezet - no, meg a biztonság – egyik letéteményese az új, hihetetlenül merev padlólemez: a karosszériastruktúra csavarodási szilárdsága nemes egyszerűséggel a kategória legjobbja! A roppant igényes - keresztlengőkaros első és Multilink rendszerű hátsó – futómű pozitív tulajdonságainak magasztalása helyett legyen elég annyi, hogy egy független összevetés során, nagy sebességű szlalomban az Alfa 159 maga mögé utasította vetélytársait – még a kategória talán (eddig) legjobbjának tartott 3-as BMW-t is…!
Az öthengeres, hússzelepes, 2,4 literes JTDm (Multijet) dízel az egyik legjobb választás a 159 motorpalettájáról. Teljesítménye 147 kW/200 LE, 4000/min, maximális nyomatéka 400 Nm, 2000/min, melynek 90 százaléka a vezető rendelkezésére áll az 1750-3500/min közötti fordulatszám - tartományban. A gyakorlat igazolja a rideg számokat: 1800-tól kezd húzni a motor, 2000 fölött aztán rendesen megindul a nem éppen könnyűsúlyú – 1,6 tonnás – autó. Álló helyzetből 8,4 másodperc alatt ugrik 100-ra, végsebessége 228 km/óra. Az erős, nyomatékos, igen kultúrált járású erőforráshoz jó fokozatelosztású, rövid utakon, pontosan kapcsolható hatgangos váltó társul: hatodikban, 130-nál a 2300-as értéken pihen a fordulatszámmérő mutatója. A két végpontja között alig több mint kettőt forduló, háromküllős kormánykerékkel élvezetesen, precízen dirigálható az autó, s a futómű valóban pazar: a Balaton-felvidék kanyargós útjain – például Veszprém és Tapolca között - más típusoknál túlzottnak tűnő sebességnél is rezzenéstelenül „karistolta” a kijelölt íveket az Alfa. A fékrendszer is „spiccen van”: elöl 330, hátul 292 mm átmérőjű, hűtött féktárcsák szolgálnak, meggyőző eredménnyel, a fáradási hajlam – fading – legkisebb jele nélkül.
A nagy dízel takarékosan iszogatja a gázolajat: városban 9, sportos stílusú fele-fele autópálya/országút üzemmódban 7,7 literes átlagot mértünk, de a szabályokhoz rigorózusan ragaszkodva, békés országúti menetben alig 6 liter fölött fogyasztott.

Az Alfa 159 2,4 JTDm 20V csak a gazdagabb felszereltségű Distinctive változatban kapható (9 695 000 Ft). Alapáron jár egyebek között a távirányítós központi zár, a kulcs nélküli indítási rendszer, az elektromos mozgatású első-hátsó ablakok, a kétzónás, automata légkondicionáló, a hét légzsák, a 17 colos, könnyűfém keréktárcsák (gumiméret: 225/50), a blokkolásgátló (ABS), a menetstabilizáló (VDC) és az elektronikus fékerő-elosztó (EBD). Nagyvonalú a gyári garancia: az első 3 évben (vagy 120 000 kilométerig) ingyenes a szerviz - tehát a kötelező olajcserék esetén nem kell fizetni sem a kenőanyagért, sem a szűrőért!
-zsurzs-
|