Autó-Motor : AUTÓTÖRTÉNETI MÉRFÖLDKÖVEK BUDAPESTEN – AZ ELSŐ ABS ÉS LÉGZSÁK |
AUTÓTÖRTÉNETI MÉRFÖLDKÖVEK BUDAPESTEN – AZ ELSŐ ABS ÉS LÉGZSÁK
2011.05.17. 23:07

Manapság alig akad új autó, amelyek ne gondoskodnának biztonságunkról olyan biztonságtechnikai felszerelésekkel, mint pl. a légzsák vagy a blokkolásgátló, más nevén ABS. Vajon tudja-e, hogy honnan indultak ezek az innovációk? A május 20-21. között megrendezésre kerülő VI. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra mezőnyében két olyan jármű is rajthoz áll, amelyek a biztonságtechnika terén autótörténeti mérföldkőnek tekinthetők. Nem csoda, hiszen egyikükben az ABS, a másikban pedig a légzsák debütált évtizedekkel ezelőtt.
W116 / 280SE – az első ABS
A Csillagtúrán induló 1972-ben gyártott modell ugyanazon típuscsaládba, a 116-os S-osztályba tartozik, amelyben 1978-ban először jelent meg a Bosch céggel közösen kifejlesztett blokkolásgátló, az ABS. Ez egy olyan aktív biztonsági eszköz, amely megakadályozza az autó megcsúszását erőteljes fékezés esetén, továbbá segítséget nyújt abban, hogy fékezés közben a jármű egyenesben maradjon. Az ABS mellett odafigyeltek arra is, hogy a tankot a hátsó tengely fölé tegyék, és hogy megerősítsék a karosszériát. Megjelentek a süllyesztett kapcsolók a műszerfalon és az irányjelzőket kivezették oldalra. A 280 SE a legnagyobb példányszámban gyártott típus a családon belül, 8 év alatt több mint 150.000 db készült belőle.

W126 / 380 SE – az első légzsák
A W126-os sokak szerint ma is a legszebb, legjobb S-osztály, elegáns vonalvezetése, széles motorválasztéka, gazdag felszereltsége meg is alapozza ezt. 1981-ben ebben a típusban jelent meg a légzsák. A légzsákok az ütközés pillanatában kinyílnak és felfúvódnak, így meggátolják, hogy a biztonsági övvel becsatolt utasok a kormánytól ill. a műszerfal elemeitől megsérüljenek, erősebb ütközés esetén előre vágódjanak.


A VI. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra több, mint 80 darab, gondosan karbantartott, csillogó járműve 2011. május 20-án, pénteken 21:00 órától érkezik a budapesti Széchenyi térre (volt Roosevelt térre), majd május 21-én, pénteken 9:00 órától rajtol, hogy délután célba érkezzen a kecskeméti főtérre. A start és a célbaérkezés valamennyi helyszínén megcsodálhatják az érdeklődők az első autó korhű mását, a „Benz-Patentwagent”, amely kifejezetten a Csillagtúra miatt érkezett Németországból hazánkba.

|