EZ + AZ : ÖREGEK A HAZAI SÜTŐK, DE NEM IS HASZNÁLJUK |
ÖREGEK A HAZAI SÜTŐK, DE NEM IS HASZNÁLJUK
2011.06.08. 14:17

A háztartási eszközöket gyártó spanyol Fagor cég, nemzetközi felmérést készített a családok sütőhasználati szokásairól. A kutatás szerint Magyarországon öreg, elavult sütőket használunk, azt is ritkán, új vásárlásakor pedig szinte csak az ár számít, a termékek tudása vagy a külcsín alig. A négy országra kiterjedő felmérésből néhány érdekesség kiderült az egyes nemzetek sütőhasználati szokásairól. A Fagor kérdései többek között kitértek arra, hogy a felhasználók milyen ételeket szoktak leginkább készíteni sütőikben, mennyi idős a készülékük és mely tulajdonságok a legfontosabbak a készülék kiválasztásakor?
A vizsgált országokban gyakorlatilag mindenki bekapcsolja a sütőjét legalább hetente egyszer, és alig három százalékuk mondta csak, hogy nincs sütője otthon. Ez alól kivételt a magyar válaszadók képeznek, akiknek szintén csaknem kivétel nélkül van otthon sütőjük, de 90 százalékuk nem használja azt minden héten – mondta el a Fagor hazai képviseletének vezetője.

Szakács Károly kiemelte, elgondolkodtató a sütők kora az egyes nemzeteknél. A magyarok 23 százalékának tíz évnél is régebbi a készüléke, 40 százaléka idősebb ötévesnél, harmada 1-5 éves, és mindössze hét százaléka fiatalabb egy évesnél. Ezzel szemben a cseh sütők 68 százalékának kora egy és öt év közötti, 17 százaléka újabb egy évnél, és csak 15 százaléka idősebb, mint tíz év. A portugál adatok a cseh méréshez állnak közel, míg Szlovákiában a sütők 35 százaléka még egy éves sincs, több mint fele 1-5 év közötti, és mindössze 12 százalékuk idősebb 10 évnél.

Különös a márkahűségre adott reakció is. Bár jellemzően mind a négy országban évek óta ugyanazok a márkák kaphatók a piacon, a portugálok 64, a csehek 62, a szlovákok 92 százaléka vásárolna legközelebb is a meglévő sütőjükkel azonos fajtájút, míg a magyarok mindössze 49 százaléka volt elégedett jelenlegi készülékével (ezt indokolhatja az is, hogy nagyon öregek a hazai sütők).

Jellegzetes különbséget mutat, hogy az egyes országokban milyen ételek készülnek a sütőkben. Míg Portugáliában igen sok a halétel, addig a szlovákok, a csehek és a magyarok szinte kizárólag húst és süteményt készítenek. Ez utóbbi viszont épp Portugáliában ritka.
Eltérő fogyasztási kultúráról árulkodik, hogy a megkérdezettek mely tulajdonságot tartják a legfontosabbnak. A dizájn, mint szempont Portugáliában és Csehországban 13 százalékos súllyal esik latba. Magyarországon a külső, mint szempont alig 6 százalékot kapott, míg Szlovákiában ennek súlya 24%! Az egyszerű kezelhetőség a szlovákok 27 százalékát motiválja, a magyarokat 40 százalékban, a cseheket 38, míg a portugáloknál ez 42 százalékot kapott. Az energiatakarékosság Szlovákiában 23 százalékkal csak a harmadik szempont a dizájn és az ergonómia mögött, a magyaroknál ez 37, a cseheknél 30, a portugáloknál 28 százalék. Az automata tisztítás − pirolízis − a szlovákok szerint 16 százalékos súllyal esik latba, a magyaroknak 8, a cseheknek 13, a portugáloknak 21 százalékban számít.

Kiderült továbbá, hogy a magyarok a leginkább árérzékenyek. Vásárláskor 64 százalékunk az ár alapján dönt, 36 százalék pedig márkanév alapján választ. Ezzel szemben a másik három országban sokkal nagyobb súllyal esnek latba a kínált szolgáltatások és a külső jegyek. Szintén csak Magyarországra jellemző a pirolítikus sütők alacsony aránya (alig 4 százalék), míg ez − nyilván az eszközállomány fiatalabb kora miatt − máshol sokkal magasabb.
|