Autó-Motor : BEMUTATTÁK AZ ÚJ EURO-5-ÖS FORD TRANSIT-OT |
BEMUTATTÁK AZ ÚJ EURO-5-ÖS FORD TRANSIT-OT
2011.09.20. 08:13

Az új generációs 2,2 literes Duratorq TDCi motorok kimagaslóan gazdaságos és környezetbarát működésükkel hívják fel magukra a figyelmet. Valamennyi Transit modell már az új fejlesztésű, Euro-5-ös erőforrásokkal kerül piacra. A kisebbik teljesítményű 100 lóerős, 310 Nm-es nyomatékú változattal együtt fejlesztették ki a 155 lóerős, 385 Nm-es nyomatékot produkáló motort is. Az új modellcsalád szériában hatsebességes váltót kapott és a kuplungszerkezetet is megerősítették, ezzel a terhelhetőséget is javítva.
A 2012-es modellév újabb, komoly fejlesztéseket hozott a 45 éve töretlen népszerűségnek örvendő Transit-ok számára. A gazdaságosság, megbízhatóság és környezetvédelem területét megcélzó módosítások, a legmodernebb technika felvonultatásával valósultak meg, és a tervek szerint még ebben az évben megvásárolható lesz az új széria valamennyi tagja.

Az említett változtatásokon kívül ebben a modellcsaládban debütál a Ford új fejlesztésű, modern energia-visszanyerő rendszerre is. Most érhető el először valamennyi változatnál az „Eco Paket” néven futó fejlesztés is, amiben benne foglaltatik az automatikus start-stop szisztéma, és egy aktiválható sebességhatároló elektronika, ami kimondottan a fogyasztás drasztikus csökkentését célozta meg. A Ford ECOnetic most rendelhető először hosszú tengelytávval is, így a 8.5 százalékos fogyasztáscsökkentést és a 173 g/km értékre leszorított CO2 kibocsátást biztosító haszongépjárművek egy lényegesen szélesebb felhasználói csoport számára is elérhetővé válnak. A már említett 45 év alatt – az elégedett vásárlóknak köszönhetően - több mint 6.3 millió darab Transit róhatta a kilométereket, a világ majd minden országának útjain.

A gazdaságos üzemeltetés egyik komoly kritériuma a szerviz költségek csökkentése is. ennek a filozófiának a jegyében, 50.000 kilométerre, vagy két évre tolták ki a szerviz intervallumokat is. A 12 év átrozsdásodás elleni garanciát az értéktartás szempontjából lehet fontos tényező.
Mint azt most, a Münchenben bemutatott új Transit nemzetközi sajtótájékoztatóján kiemelték, a 2011-től 2014-ig tartó időszakban a teljes haszongépjármű paletta alapjaiban újul majd meg, illetve az igényekhez igazodva tovább is bővítik azt.

A sajtóbemutatón szerkesztőségünk számára is lehetőség adódott az új modellek kipróbálására. Tehát most igyekszünk megosztani Önökkel a váltott autókkal zajló, több mint 260 kilométeres menetpróba tapasztalatait, persze lehetőleg az új fejlesztések tükrében.
A már megszokott formavilágú autók sorakoztak a müncheni repülőtér parkolójában, de mint a gyorsított eligazításon kiderült, majd minden tekintetben új műszaki tartalommal várva a nemzetközi szaksajtó képviselőit.

Már a motor beindítása, és az első kilométerek megtétele után feltűnt, hogy az utastérben sok személyautót is maga mögé utasító csend uralkodott. Mint a későbbi prezentáción kiderült, ez nem volt véletlen, hiszen az autó teljes zajszigetelése megújult. Az utastér kényelme illetve a minden lehetséges helyen kialakított rengeteg (és jól kihasználható) rakodó hely minden igényt kielégít. Van helye a laptopnak is, de az okmányokat, szállítóleveleket. és a saját holmijainkat is gond nélkül tudjuk elhelyezni a vezetőfülkében. A hatsebességes manuális váltó karja egész rövid utakat bejárva biztosította a precíz működtetés lehetőségét. A jól megválasztott áttételeknek köszönhetően soha nem éreztük úgy, hogy nem áll rendelkezésünkre az elvárt nyomaték. (A fronthajtásos változatok váltója egyébként a Mondeo-ból érkezett)
Az új motorok lényegesen csendesebben és finomabban jártak mint az elődök, és a dinamizmusuk is egészen meglepő volt. Azok számára, akik csak beugrottak a volán mögé, és nem nézelődtek a hátsó fertály környékén, igazi meglepetés volt mikor az első etap végén mindegyik autó rakodóterének az ajtaját is kinyitották az instruktorok, és sokak számára (többek között számomra is) akkor derült ki, hogy 400 illetve 600 kilós teherrel tettük meg az első 60 kilométert. Út közben ugyanis sokszor felmerült bennem a kérdés, hogy vajon akkor is ilyen könnyedén gyorsulna, autónk, ha pár száz kilónyi terhet vinnénk magunkkal. Ezek után nyilvánvaló lett, hogy az új motorok és váltók, a megújult kormányszervó és az autó gördülési tulajdonságai, illetve a vezethetőség kategóriákkal lépték át az elődöket. A változatos útviszonyoknak köszönhetően rengeteg emelkedőt városi és országúti, illetve autópálya szakaszt is beiktatva kanyaroghattunk a gyönyörű napsütésben, miközben a kellemes hangulatú Bajor falvak és városok szenzációs díszletként szolgáltak a Tarnsit bemutatójához.

Érdekes módon, az eco üzemmódban sincsenek gyorsítási vagy erő problémái az autónak, csupán az elektronika határt szab a száguldásra vonatkozó vágyainknak, ezzel tudatosítva, hogy egy haszongépjárműben ülve nem hátrány, ha spórolósan is megtanulunk autózni.

A sebességhatároló „ECO” feliratú gombjának benyomásával, visszakaptuk a motorban rejlő összes lehetőséget és igazi élményautózássá válhatott a menetpróba. A fogyasztási adatok ilyenkor sem szöktek az égbe, de a takarékosabb módhoz tartózó 6.5 literes (illetve a hosszú, hátsókerekes változat esetében 600 kilónyi teherrel, 7 liter körüli) hihetetlenül kedvező fogyasztás azért gondolkodásra készteti majd az új Transit vezetőit. Egyébként az adatokból kiderült, hogy 150.000 kilométer alatt akár 1875 liter üzemanyag ára maradhat a zsebünkben!

Az erőteljes 2.2 literes Duratorq TDCi motorok palettája a belépő 100 lóerős változattal indít, amihez 310 Nm-es nyomaték tartozik. Ezt követi 125, illetve a 155 lóerős motorváltozat. A legerősebbet általában a hátsókerék hajtású modellekben láthatjuk majd viszont. Az előd modellhez képest 200 bárral megnövelték a befecskendezési nyomást, és egy nyolc lyukas piezo-injektoron keresztül juttatják be az üzemanyagot a hengerbe.

Az új motorcsalád ismertetőjele, a csúcstechnológiás turbó technológia, a variálható geometriával, és elektronikusan vezérelt, változó szögű lapátokkal. Ezeknek a változtatásoknak, illetve a csökkentett nyomásnak köszönhetően kiegyensúlyozottabb lett a motor teljesítménye, illetve ettől lényegesen csendesebb lett az új 2.2 dízel erőforrás, mint az elődök. A hidegindítás utáni magasabb károsanyag kibocsátást alacsony feszültségű, fém izzító-gyertyák alkalmazásával oldották meg. A kipufogógáz jobb minőségét a legújabb generációs EGR (kipufogógáz visszavezető rendszer) rendszer biztosítja. Ezek a módosítások nagyban hozzájárultak az Euro-5-ös norma eléréséhez.

Az új Transit-ot ellátták energia visszanyerő rendszerrel is (SRC). A rendszer akkor is tölti az akkumulátort, ha a fékre lépünk, vagy csak gázadás nélkül gurulunk. Ezzel a rendszerrel, a generátor alig terheli a motort, így aztán, ez a megoldás is a fogyasztás csökkenését eredményező újdonságok között szerepel. Az akkumulátor 80 százalékos töltöttségi fokán, a vezérlő elektronika egyébként automatikusan lekapcsolja a generátort.
Ennek a fogyasztáscsökkentő filozófiának a jegyében alkották meg a mérnökök, a motor teljesítményének megfelelő kenőanyag ellátást biztosító olajpumpát is, ami a terhelés függvényében maximális nyomáson dolgozik, vagy csak a szükséges minimumot biztosítja, ezzel szintén néhány százalékkal hozzájárulva a felhasznált üzemanyag mennyiségének csökkentéséhez. A szervó-szivattyú és a vákum-pumpa is hasonló metodika alapján lett átdolgozva.
A gördülési ellenállás csökkentése érdekében a Comti Vanco Eco gumijaival szerelik a Tranzit család tagjait, ami további néhány százalékot (ez kb 2 %) hoz a konyhára.
A Ford Transit, hűen a hagyományokhoz, egy teljes modellpalettával lép piacra, amit front- illetve hátsókerék hajtású, vagy 4x4-es verzióban is megrendelhetnek a legendás típus hívei.
A zárt felépítménnyel készült modellek 6.5-től 14.3 köbméterig biztosít teret a szállítandó árunak, illetve igényeinknek megfelelően 2.5 és 4.6 tonnás változatok között keresgélhetünk.
A busz változatokat is három különböző tengelytávval és három magassági méretben lehet megrendelni, 13 vagy 17 személy szállítására kialakított belső térrel. Ezeken kívúl még számtalan variáció közül kereshetjük ki, a számunkra legmegfelelőbb Transitot.
A sajtóbemutatón eltöltött közel nyolc órás ismerkedés után, azt kell mondani, hogy az új Transit, fogyasztását, gazdaságosságát, a vezetési és gördülési komfortot, a környezetvédelmi mutatókat és a praktikus szempontokat is figyelembe véve, újra a piac egyik legjobbja lett.
-bögi-
|