Autó-Motor : Honda Insight – középpontban az ember |
Honda Insight – középpontban az ember
2010.11.11. 14:09

A hibrid autók fejlesztése különböző filozófiák alapján zajlik. A két élharcos, a Toyota és a Honda volt. Míg az előbbinél fontos szempont volt, hogy legalább 2-3 kilométert tisztán elektromos üzemben is meg tudjon tenni az autó, a Hondánál kizárólag a két rendszer folyamatos, azaz párhuzamos együttműködése jelentette a fejlesztések főcsapásának irányát. Az Insight is ezen filozófia alapján épült. A cél mindenképpen a környezet és az ember védelme.
Az autó jellegzetes formavilágát, elegáns vonalait, az aerodinamika törvényszerűségeihez igazították, ezzel egyedi megjelenést biztosítva a Honda hibrid modelljének. A 4 ezer 396 milliméter hosszú, alig több mint 1.4 magas, középkategóriás modell sportos külseje alatt, egy rendkívül tágas utastér várt ránk. A korszerű műszaki tartalomhoz igazodva, a belső design sem nélkülözi, az egyedi high-tech elemeket, de csak pont annyira, hogy egy átlag autóhoz szokott vásárlónak se legyen túl futurisztikus a látvány. A gondosan megtervezett ülések, a már említett tágas utastér, és a kategória átlagot messze meghaladó lábtér, elöl és hátul egyaránt kényelmessé teszi a Honda hibrid modelljével való utazást. A feeling érdekében a lábtér és a középkonzol diszkrét belső hangulatvilágítást kapott, ahol a színváltós műszeregység felső részén feltűnő - a még egész környezetbarát vezetési stílust jelző - „eco-kék fényjáték” színvilága köszön vissza. A Honda hibrid autójának környezettudatos vezetőjét, a műszerfalon látható folyamatábra, illetve a színek változása próbálja a környezetet legkevésbé károsító, és takarékos vezetési stílus irányába terelgetni.
Az autó vezethetőségét legegyszerűbben úgy tudnánk jellemezni, hogy precíz és korrekt. Az igényes megoldásokat tartalmazó futómű jóvoltából magas sebességtartományokban is könnyedén irányítható az Insight. Az autó érdekessége, hogy valamiért inkább a nyugodt vezetési stílust sugallja, és nem a márkára jellemző sportosságra csábított minket. A futómű nem csak az autó irányíthatóságának szempontjait figyelembe véve szerepelt jól, hanem a gördülési komfort terén is jó érdemjegyet kapott.
A fokozatmentes automataváltóval szerelt Insight, 1339 cm3-es, 88 lóerős erőforrása 5800-as fordulaton adja le a legnagyobb teljesítményt. Az autó mozgatásának oroszlánrészét magára vállaló 1.3-as benzines i-VTECi-DSI motorhoz csatlakoztatták a háttérben dolgozó villanymotort. Ehhez kapcsolódik az a rendszer, amely a lassításnál illetve fékezésnél egyébként semmibe vesző energiát is visszanyeri, és az akkumulátorok töltésére fordítja. Ennek köszönhetően, odafigyeléssel és némi gyakorlattal, akár 4-4.5 liter körüli városi fogyasztást lehet elérni, illetve országúton is hasonló mennyiségű üzemanyaggal lehet száz kilométert megtenni. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az első napokban bizony 7 liter alá egyszerűen nem bírtuk leszorítani az elfüstölt üzemanyag mennyiségét, így elég öncélú játékszernek tartottuk tesztautónkat. Mikor elkezdtük komolyan venni a műszerfalon megjelenő információkat, közel 2-2.5 literrel sikerült javítanunk a fogyasztáson, és egész rendesen megközelítettük a gyárilag megadott értékeket. Azért ehhez tegyük hozzá, hogy ezzel a metodikával mindennemű sportos ambíciónkat be kellett áldoznunk az ügy érdekében, de ez nem jelentette azt, hogy vánszorgásba csapott volna át a haladásunk, csupán racionálisabb filozófia szerint kezdtük vezetni a Hondát.
Amennyiben dinamikus gyorsításra kényszerülnénk, nem kell attól tartani, hogy kevés lesz a rendelkezésünkre álló lovak (illetve kilowattok) száma. A Honda Insight erőteljes gázpedál lenyomásra erőteljes gyorsítással válaszol, tehát ha dinamikusan akarunk vezetni, meg van rá a lehetőség, de ilyenkor jóval 7 liter fölötti fogyasztási adatokra számíthatunk majd. Országúton sem kell szégyenkeznünk, hiszen ha adva van a lehetőség, akár 180 fölötti tempóval is száguldhatunk. Az előzésekhez tudni kell, hogy ezt a rendszert forgatni kell, és aránylag magas fordulatszám tartományból indítva tudunk csak hatékonyan gyorsítva előzésbe kezdeni. Gyakorlott Honda tulajdonosok számára ez szinte természetes, hiszen az alap modellek is ezt a pörgős, sportos vonalat képviselik. A fokozat nélküli automataváltó tökéletes kiegészítője a Honda hajtásláncának, ami szinte észrevétlenül és nagyon profin látja el a feladatát.
A Honda Insight kilóg a márka sportos, lendületes karakteréből. Az Insight vásárlói biztos, hogy nem ezt a hagyományosnak tekinthető vonalat helyezik előtérbe. Ez a modell a modern kor emberének autója, aki figyel a környezetre, gyermekei, embertársai jelenére és jövőjére, és ezekért a gondolatokért áldozni is hajlandó egy új és drágább technológiára. A Honda mostani törekvési szerint, ezt a környezetbarát modellt is igyekszik egy akció kereteibe helyezve, százezrekkel közelebb hozni a potenciális érdeklődőkhöz. Az autó ára egyébként 5.199.000 forint, amelyből 190.000 forintot egy környezetbarát autó esetén megmagyarázhatatlan regisztrációs díj tesz rá, az egyébként 509.000 forintos árra.
A jogalkotóknak és a nagyon harcos környezetvédőknek el kellene már egyszer gondolkodni azon, hogy egy hibrid, vagy tisztán elektromos autó vásárlását, nagy értékű környezetvédelmi beruházásként kezeljék, hiszen ez egy magánszemély, vagy cég elhivatottságát jelzi a környezetvédelem irányába. Ezért azután egy hibrid autóra ne legyen több az áfa mint 13-15 százalék, egy elektromos autó esetében pedig ezt az áfa tartalmat csökkentsük le 5 százalékosra. Ez a „beruházás” több fronton is visszatérülhetne, hiszen a CO2 kvótánk fennmaradó részéből visszagazdálkodható lenne ez a kedvezmény, és állítólag az ember és az egészség is érték.
….vagy ezt inkább hagyjuk!?
-bögi-
|