Aston Martin buszok London utcáin
2010.11.24. 08:06

Közel ötven éve róják London utcáit, azok a piros, emeletes buszok, amelyek már az angol főváros jelképeivé nőtték ki magukat. 2005-ben az akkori nagytudású polgármester és csapata, (akiről, mi Budapestiek is oly sokat hallottunk, mikor valamilyen sarc kivetésére került sor, hogy lám-lám ott is…) ezeket az emeletes buszokat veszélyesnek, korszerűtlennek minősítette, és ki akarta seperni. A londoniak ellenállásába ütköző terv azután a polgármesterrel együtt megbukott.
(azóta hál’istennek a mienk is eltűnt, az egész korrupt csapattal együtt, hátrahagyva egy szétrabolt, megnyomorított fővárost és BKV-t)
2008 tavaszán, a város új polgármestere - aki ragaszkodott a tradicionális és Londonra oly jellemző emeletes buszokhoz, kiírt egy pályázatot, az öreg szerkezeteket leváltó új járművek formavilágára és egyéb paramétereinek kialakítására vonatkozóan.

Két jelentkezőt díjaztak, ezek között ott volt a méregdrága sportautóiról ismert Aston Martin és a vele koprodukcióban színre lépő neves designer cég a Foster and Partners. Az elvárások között szerepelt a design és a praktikum összhangja, a környezetbarát erőforrás, és a komfortos, vonzó hangulatú, de lehetőleg vandálbiztos utastér. Az ötleteket a városatyák, a londoniak véleményének figyelembevételével megvizsgálták, hozzáigazíttatták az elvárásokhoz, és ezek után a már említett duó, megkaphatta a megbízást, az első buszok végleges formájának és részletes terveinek a kidolgozására, majd a gyártás beindítására.
A design fontos szerepet kapott, hiszen a tradíciónak és egy modern nagyváros elvárásainak egyaránt eleget kellett tenni. Egy olyan egyedi arculatú járművet kellett a város útjaira álmodni, amely műszaki színvonalával, használati értékével, előremutató tulajdonságaival minden elvárást kielégít, és mindezek mellett összetéveszthetetlenül londoni marad. A jövőbe mutató formavilágú busz vezetőjét, egy hatalmas panoráma ablak segíti a munkájában, hiszen a holttereket gyakorlatilag eltüntették a tervezők. Az emeletet egy kamera segítségével tudja szemmel tartani, és ha szeretne kommunikálni az utasokkal, vagy ők vele, akkor ezt egy beépített rádióadó segítségével megtehetik.

Az utastér atmoszféráját megpróbálták barátságossá, lakájossá, és ezáltal vonzóvá tenni, hiszen Londonban is sokakat kell még átcsábítani a közösségi közlekedési eszközökre. Az Aston Martin, mint tudjuk nem az igénytelenségéről lett híres, ahogy a Foster and Partners is a prémium szegmensből érkezve szállt fel a Londoni buszra. Ebből adódott, hogy a gazdaságosság oltárán nem vérzett el a kényelem és az elegáns megoldások is helyet kaptak. Mindenek előtt az ülések kárpitja, a melegséget sugárzó, fából készült padozat, a stílus, a világítótestek formavilága, egy lakószoba hangulatát hivatottak éreztetni. Az emeleti utasokat az időjárás viszontagságaitól egy hatalmas üvegtető védi, miközben csodás hangulatot és kilátást is nyújt számukra. Ezen kívül napelemek is kerültek a „Routmaster” tetejére, melyek a háttérberendezések (világítás, klíma, stb…) üzemeltetéséhez szükséges energiát biztosítják. A londoni buszok formavilágához szervesen hozzátartozó, népszerű nyitott hátsó traktus, azaz a „felugró tér” ugyanúgy része maradt ennek a futurisztikus járműnek, mint a megszokott öreg bádogdobozoknak. Mindezek mellé azonban egy multifunkcionális oldalsó ajtót is kapott, ami a kisgyermekes családok, és mozgáskorlátozottak ki és beszállását könnyíti meg.

Az új londoni buszokat, a kerékagyakba szerelt elektromotorok fogják hajtani, az ehhez szükséges energiát tároló akkumulátorok pedig a padlólemez alá kerülnek. A „Routmaster első példányai várhatóan 2011-ben jelennek meg az angol főváros utcáin.
-bögi-
|