Közérdekű Hírportál
Közérdekű Hírportál
 
Menü
 
 
JOGSEGÉLY

AUTÓS JOGSEGÉLYSZOLGÁLAT A SZÖVETSÉG REGISZTRÁLT TAGJAINAK!!

dr.SZIKLAI JÁNOS ügyvéd

telefon: +3620/939-17-88

e-mail: drsziklai@t-online.hu

web:  www.sziklai-ugyved.hu

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Naptár
2025. Június
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 

 

  

 

 

 

Impresszum

 

 
Autó-Motor
Autó-Motor : A FORD MEGALKOTJA A VILÁG ELSŐ DIGITÁLIS GYERMEKÉT A VIRTUÁLIS TÖRÉSTESZTEKHEZ

A FORD MEGALKOTJA A VILÁG ELSŐ DIGITÁLIS GYERMEKÉT A VIRTUÁLIS TÖRÉSTESZTEKHEZ

  2011.11.22. 14:32

A Ford jövőbeni biztonsági kutatásait nagyban segíti majd egy gyermek digitális emberi modellje, amelyben megtalálható a teljes csontvázszerkezet, a belső szervek és az agy is. A modell megalkotásában gyermekek MRI és CT felvételei segítettek, ezek segítségével jobban megérthető, mennyiben gyakorol egy karambol másféle hatást a gyerekekre, mint a felnőttekre. A meglévő felnőtt digitális modellek már több mint egy évtizede használatban vannak, ezek a modellek szintán átfogó kutatások eredményeként születtek meg.


A Ford a világ legelső digitális gyermektest-modelljének megalkotásán dolgozik egy úttörő program keretében, amelynek célja, hogy az autók magasabb szintű biztonságot nyújtsanak a kicsik számára.

“Gondosan tanulmányozzuk a sérülések fajtáit, tudván, hogy 4 és 34 éves életkor között az elhalálozások első számú oka a közúti baleset.” – avat be Dr. Stephen Rouhana, a Ford Kutatási és Tervezési Intézetének vezető biztonságtechnikai szakembere. “Szeretnénk megérteni, mennyiben más a sérülések hatása a gyermekeknél.”

     

“Védelmi rendszereinket úgy fejlesztettük, hogy csökkentsék a súlyos és halálos sérülések esélyét, és e téren bizonyítottan hatékonyak is.” - teszi hozzá Rouhana. “Ám egy baleset során egyéb sérülések is előfordulhatnak. Minél többet tudunk meg az emberi testről, annál tökéletesebb utasbiztonsági rendszereket alkothatunk.”

Egy digitális modell elkészítése nem egyszerű feladat. A Ford felnőtt emberi modelljének megalkotása 11 évig tartott. A digitális modelleket a kutatások során használják, nem pedig a járműfejlesztésben, vagyis nem helyettesíthetik a tesztbábukat, amelyekkel mérhetők a testre gyakorolt erőhatások. Inkább arra szolgálnak, hogy a sérülések mechanizmusának megismerése révén még tökéletesebbé fejlődhessenek az utasvédelmi rendszerek.

Egy digitális modell részegységről részegységre épül fel – agy, koponya, nyak, mellkas, alsó és felső végtagok –, és minden egyes rész megalkotása mögött átfogó kutatómunka áll.

“Egy emberi modell felépítése ugyanolyan, mint egy autó modelljének megalkotása.” - magyarázza Rouhana. “Az ember az egyes komponensek felületi kialakításával kezd, aztán jönnek az egyes részegységek – ebben az esetben mindez az emberi test és a belső szervek.”

A különféle adatok – például az orvosi röntgenképek és az anatómiai ismeretek – összegyűjtése után a kutatók részről részre haladnak, kialakítva a test különböző részeit. A Ford felnőtt digitális modelljében az agy külön egységként épült fel, olyan részegységekre bontva, mint az agytörzs, a szürkeállomány és az egyes rétegeket elválasztó folyadék. Az elkészült részegységekből áll össze a virtuális emberi test, amely igen nagy mértékben hiteles. Ezután az orvosi és mérnöki szakirodalomból merített matematikai és analitikai ismeretek alapján a fejlesztők már megállapíthatják, milyen hatást gyakorol az emberi testre egy ütközés, illetve az utasvédelmi rendszerek által kifejtett nyomás.

“Egy gyermek teste sokban különbözik egy felnőttétől.” - teszi hozzá Rouhana. “A gyermeki test digitális modelljének megalkotása nagy segítséget jelent majd nekünk abban, hogy a jövő biztonsági rendszerei komolyabb védelmet nyújtsanak a fiatal utasok számára.”

Az ütközéseknek az emberekre gyakorolt hatását vizsgáló kutatómunkája miatt Rouhana elnyerte az Autóipari-Orvostudományi Szövetség nívódíját. A múlt hónapban Párizsban átadott díj a legmagasabb szintű elismerés, amit e téren egy magánszemély megkaphat.

   

A hagyományos tesztbábuk története

 

Az elmúlt hét évtized során a Ford hagyományos 'dummy'-kat, azaz tesztbábukat használt, hogy autóinak utasvédelmét fejlessze.

 

A világ első tesztbábuját az USA légiereje használta 1949-ben. A Sierra Sam kódnevű 'dummy' a sugárhajtású gépek katapultülésének tesztelésére szolgált.

Az 50-es évek közepén a Ford amerikai tervező- és kutatórészlege kifejlesztette saját, élethű műanyag tesztbábuit FERD I. és FERD II. néven. Az elektronikus aggyal és acél csontvázzal készült bábun keményebb műanyag részek szimulálták az izmokat, és lágyabb műanyagból készült a mesterséges bőr.

1971-ben a Ford bemutatta a világ első szabványosított autóipari törésteszt-bábuját, a Hybrid I modellt, amit a modernebb Hybrid II követett. A jelenlegi Hybrid III modell gerince fémtárcsákból készült, s mozgatható nyaka, acél mellkasa, műanyag bőre és térdei révén ugyanúgy reagál egy balesetben, mint az emberi test.

A Ford különleges bábukat használ az oldalirányú ütközési tesztekhez. A WorldSID és az EuroSID modellekben több mint 220 különféle érzékelő található, amelyek a baleset során keletkező sérüléseket és erőhatásokat mérik.

 

“Egy törésteszt-bábu ma már igen bonyolult eszköz.” - magyarázza Jake Head, a Ford biztonsági főmérnöke. “Egy Hybrid III ára mintegy 34.000 euró, de teljes műszerezettséggel az ár akár 50.000 eurónál is magasabb lehet.”

 

A töréstesztek során a Ford egyaránt használ gyermek- és felnőttméretű bábukat, hogy biztonsági berendezései bármilyen testméretű és tömegű utas számára védelmet nyújtsanak.

 

 
HIRDETÉS

 

 
Óra
 
SMS HIRDETÉS
 


 

 

A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG