Autó-Motor : CITROËN DS5 – AZ AUTÓZÁS JÖVŐBE MUTATÓ ÉLÉNYE |
CITROËN DS5 – AZ AUTÓZÁS JÖVŐBE MUTATÓ ÉLÉNYE
2012.03.21. 10:04

Egy nagyon kellemes esti tesztevezetéssel és bemutatóval lépett a sajtó képviselői elé a Citroën új luxusmodellje a DS5. Ennek az újdonságnak a különlegessége, hogy a PSA csoport közös fejlesztésében megszületett HYBRID4 hajtáslánccal is elérhetővé vált. Ezzel, a hibridek piacának egyik legütősebb és legtakarékosabb modellje jelent meg. A forma és a műszaki tartalom, a különleges igények kielégítésére való törekvések, a környezettudatosság és az autózás élményének csúcsra járatása jellemzi ezt a nem mindennapi luxust sugárzó modellt. A csúcsot jelentő hibrid változat, a HDi motorok takarékosságát ötvözi az elektromos hajtásból adódó előnyökkel, ezzel még tovább csökkentve a károsanyag kibocsátást és az üzemanyag fogyasztást. Rövid városi utakat tisztán elektromos üzemben is megtehetünk vele, de ha kell, egy kapcsoló elfordításával 200 lóerőt tudunk életre kelteni, és az aktiválódó 4x4-es hajtáslánc jóvoltából (a rally vb. futamain jeleskedő WRC versenyautókra jellemző nagyságú) 540 Nm-es nyomatékot meggyőzően érezhetővé tevő gyorsulás présel bele minket a kényelmes ülésekbe... Nyugodtan állíthatjuk, hogy a DS5 nem egy mindennapi autó.
A Citroën 90 évét az innovatív megoldások és az új utak keresése jellemezte. A 90-es évek piaci tendenciái és a német piac dominanciája a francia gyárat is rákényszerítette, a színtelen, szagtalan, jellegtelen porosz stílusirányzat követésére, ami rányomta a bélyegét a formai és egyéb megoldásokra. Ez a márkától idegen korszak azonban néhány éve láthatóan véget ért, és a Citroen magára találva újra kreatív, és stílusos autók gyártásába kezdett. A közelmúltban megszületett döntés alapján egy – a klasszikus modellskálát kiegészítő és a régi „DS” nevet és a hozzá tartozó stílust felelevenítő – prémium modellcsalád megalkotásával kerültek a figyelem középpontjába. A DS-modellek olyan ügyfeleknek készülnek, akik egyedi, határozott karakterű autóra vágynak. Ahogy a gyári sajtóanyag megfogalmazza: „ ...olyanoknak, akiknek a prémium kategóriáról határozott, modern, XXI. századi elképzeléseik vannak. A Citroën DS5 tökéletesen megtestesíti a Créative Technologie-t, másrészt felépítésében, stílusában felette áll minden hétköznapinak és megszokottnak.”

A különleges és aerodinamikai szempontból is tökéletesen megmunkált, egyedien elegáns vonalaival már az első pillanatban képes odaszögezni magára a tekintetünket. Nézzük, hogyan írnak erről a gyáriak: „ Ez a sziluett valóban rendhagyó, a Gran Turismo és a „shooting-break” stílusok sajátos elegye. A különleges és merész Citroën DS5 szoborszerű, feszesen ívelt vonalait az aerodinamika törvényei húzták. Már első pillantásra kivételes dinamizmusról árulkodnak.
Az autó orr-része egyértelműen jelzi, hogy a DS-család tagjáról van szó. Az óriási légbeömlőnyílás, a Citroën-emblémát magában foglaló krómozott hűtőrács és a LED-es nappali fénnyel hangsúlyozott fényszórók nagyon karakteres külsőt kölcsönöznek az autónak.

Az autó személyisége oldalról nézve is egyértelmű. A magasan húzódó övvonal és az ívelt formákon játszó fények és árnyékok mágnesként vonzzák a tekintetet. A fényt az autó elején egy szablyára emlékeztető hosszú krómcsík töri meg, amely a fényszóró csúcsától egészen az első ablakokig húzódik. Ez az egy darabból készült elem alapvetően meghatározza a Citroën DS5 külső stílusát. A hátsó sárvédőn a DS család minden tagjára jellemző jellegzetes vonal vet sejtelmes árnyékot.
A Citroën DS5 hátsó része elsősorban arról árulkodik, hogy miképpen viselkedik az autó az úton. A széles nyomtáv és a hátsó lökhárítóba illeszkedő két kipufogó egyértelműen jelzik, milyen formátumú járműről van szó. Ezt a benyomást a hat fényvezető csak tovább erősíti.

A Citroën DS5 olyan dizájnt követ, melyben az esztétikus külső hatékony aerodinamikai jellemzőkkel párosul. A lökhárító oldalsó levegőbemeneti nyílásai – miközben a kerekek felé irányítják a légáramot – optikailag szélesebbnek mutatják az autó orr-részét. Az egy darabból készült polikarbonát háromszögablak aerodinamikai légterelőket foglal magában. A formatervezés sikerét mi sem bizonyítja ékesebben, mint a
Citroën DS5 légellenállási jellemzői is meggyőzőek: Cx = 0,29, SCx = 0,68 m2. „
Kívül és belül a márkára újra jellemző finom elegancia ötvöződik, az extravagáns formai és stíluselemekkel. A végeredmény, egy a tekinteteket vonzó, de mégsem hivalkodó autó lett.
A kifinomult enteriőrt nemes anyagok (valódi bőr, alumínium) és olyan egyedi kárpitok díszítik, mint a francia értelemben vett luxus legjavát képviselő „Bracelet” elnevezésű, a karórák fémszíjára emlékeztető kiképzésű üléskárpitok. Az utastér hangulata egy pillanat alatt elkápráztatja utasait. Nyoma sincs az esztétikai és
kényelmi szempontok között megszokott kompromisszumoknak. A DS5-öt vezetni és utazni benne, egyedi élményt jelent. - „Hangulatával a Citroën DS5 egyfajta fantáziavilágba repíti utasait, és nem mindennapi utazásra invitál. A vezetőülés a repülőgépek cockpitjére emlékeztet, ahol elmosódik a határ a képzelet világa
és a valóság között.” – írja igen találóan a gyári sajtóanyag.

…és ahogy erről a „fantáziavilágról” a tervezők beszéltek: „ A gépjármű belsejében végképp szárnyakat kap a képzelet. A repülőgépek világát idéző, teljesen egyedi – de a külső stílussal tökéletese harmonizáló – utastér legjellegzetesebb eleme a „cockpit tető”, mely a hagyományos üvegtető újraértelmezése, a CITROËN DS5 világához igazítva. Az összesen 0,58 m2-nyi üvegfelületen három, egyenként elsötétíthető fényforrás található, amelyek éjjel-nappal csodálatos, egyedi hangulatról gondoskodnak.

A vezetőülésben elhelyezkedve tapasztaljuk meg igazán, hogy a DS5-ben minden a vezetőt szolgálja. A kupék sportos vezetési pozíciója a GT-k világával ötvöződik: íves műszerfal, sportosan „meredek”, lapított kormánykerék, a vezető felé irányuló információk, széles középkonzol, az alkar vonalának folytatásában kézre álló kicsi sebességváltó. A magas építésű ülésből remekül rálátni az útra.
A legfontosabb vezérlőgombok az utastér középvonalában helyezkednek el, mégpedig kettő darab középkonzolon. Ezek közül az egyik hagyományosan lent, a másik viszont a tetőlemezen található, tele nyomógombokkal, forgószabályozókkal és kapcsolókkal, amelyek szintén a repülés világát idézik.

De a CITROËN DS5 legfontosabb ütőkártyája mégis az, hogy minőség és kifinomultság tekintetében a márka tudásának legjavát nyújtja. Kizárólag a legnemesebb anyagokat használtak fel a „Club” kárpit selymes tapintású bőrénél csakúgy, mint az alumíniumfelületeken, melyek egy része mintázott. Az ülések kidolgozása – akár a dinamikus és kifinomult Sportlounge, akár a DS-családra jellemző Bracelet kivitelre gondolunk – szintén példa nélküli a piacon. A műszerfal teljesen egyedi kiképzésű középső eleménél multiplex technológiát alkalmaztak, mely hatalmas stílusbeli szabadságot enged.”

Műszaki megoldásai között megtalálható a Citroën technológiai kínálatának legjava. Az intelligens kipörgésgátló, a második generációs véletlen sávelhagyásra figyelmeztető berendezés, a környező forgalom függvényében változó beállítású fényszórók, a színes kivetítős head-up display vagy a tolatókamera. A Citroën DS5 az első olyan Citroën-modell, amely a Hybrid4 elnevezésű full hibrid dízel technológiával is forgalomba kerül. Az új technológia erőssége a nagy teljesítmény (200 lóerő, négykerék-meghajtás), az újfajta vezetési élmény (teljesen elektromos üzemmódú városi használat, Sport üzemmódban „boost” elektromos rásegítés) és a mindössze 99 g/km CO2-kibocsátás.
Négy belső égésű motor
A prémium modellcsalád harmadik tagja bevezetésekor kétféle, szériában részecskeszűrővel szerelt Euro5-ös dízelmotorral kerül forgalomba. A hatfokozatú elektronikusan vezérelt váltóval rendelkező e-HDi 110 Airdream motornál alkalmazott új generációs Stop&Start rendszer akár 15%-kal alacsonyabb CO2 kibocsátást eredményez, a hatfokozatú mechanikus vagy automata váltóval szerelt HDi 160 pedig nagy teljesítménye mellett kényelmes és biztonságos vezetést garantál.
A modellhez kétféle, közvetlen befecskendezéses, turbókompresszorral szerelt Euro5-ös benzinmotor is választható: a BMW-vel közösen kifejlesztett THP 155 (BVA6) és THP 200 (BVM6). Ez utóbbit nagy teljesítményének (147 kW) és maximális nyomatékának (1770 ford./perc fordulatszámon 275 Nm) köszönhetően különösen élvezetes vezetni.

Az első Hybrid4 technológiával készült CITROËN
A CITROËN DS5-ön vezeti be a márka a Hybrid4 technológiát. A full hibrid hajtás a HDi dízelmotor országúti teljesítményét az elektromos motor hatékonyságával egészíti ki, amely dinamikus vezetési élményt ígér (200 lóerő, négykerék-meghajtás, elektromos városi üzemmód és gyorsításkor besegítő „boost” funkció), ugyanakkor nagyon alacsony CO2-kibocsátást (99 g/km) tesz lehetővé.
A full hibrid hajtáslánc különlegessége, hogy több technológiát ötvöz:
- 2.0 HDi 160 FAP belső égésű motor,
- második generációs, kettős üzemű generátort alkalmazó Stop&Start rendszer,
- optimális váltásokat biztosító, 6 fokozatú elektronikusan vezérelt sebességváltó,
- a speciális többlengőkaros hátsó tengelyen elhelyezett, állandó mágneses elektromos
szinkronmotor, mely 27 kW (37 LE) teljesítmény leadására képes,
- PMTU (Power Train Management Unit) elektronikus felügyelő egység, amely az alacsony fogyasztás
érdekében automatikusan vezérli a kétféle motor különböző üzemmódjait.
A Hybrid4 technológia többféle vezetési módot kínál. A középkonzolon elhelyezett üzemmódkapcsolóval a
vezető négyféle üzemeltetési mód közül választhat: Auto, ZEV, négykerék-meghajtás és Sport.
Az autó indításakor mindig az „auto” üzemmód kapcsol be. Ez az optimális üzemanyag-fogyasztás érdekében automatikusan vezérli a belső égésű motor és a villanymotor használata közötti átmeneteket.
A „zéró emissziós” (ZEV) üzemmód 60 km/h sebességig lehetővé teszi a teljesen elektromos üzemmódban történő haladást. A hatótávolság ebben az üzemmódban 2-3 km. Ennek elérésekor a rendszer átáll „auto” üzemmódra.
A „négykerék-meghajtás” (4WD) üzemmód alacsony sebességnél a négy kerék egyidejű meghajtásával segíti a gépjármű mozgását (az első kerekeket a belső égésű motor, a hátsó kerekeket az elektromos motor hajtja). Nehéz terepen és gyenge tapadási feltételek között (nagy mennyiségű hó, sár, homok stb.) ideális a használata.
A CITROËN DS5 nyolcféle karosszériaárnyalatban rendelhető. A króm díszítőelemek füstkróm (dark chrome) kivitelben is kérhetők.
Legkevesebbért az e-HDi 110 MCP6 Airdream (Dízel - Euro 5 - 1560 cm3) modell vihető el. Ennek a belépő ára 7 990 000 forint lesz.
|