JUKE - A VÁROSJÁRÓ
2010.11.26. 23:29

A Juke megérkezése tovább erősíti a Nissan úttörő szerepét a crossover-autók bevezetésében. A részben SUV, részben sportautó Juke új lelket lehel az autópiac hagyományosan konzervatív B-szegmensébe, és a hagyományos városi ferdehátú kocsik mellett alternatívát kínál a vevők számára. "A Juke bizonyos kalandos jelleget csempész be az autópiacra: könnyű, fürge, gyors reagálású. Ezek olyan tulajdonságok, amelyekkel azért ruházták fel, hogy a fiatalabb vásárló közönséget szólítsa meg. Valami egészen mást nyújt, mint a B-szegmens hagyományos autói és megszilárdítja a Nissant, mint olyan autógyártót, amely mindig kész valami szokatlant bevezetni a piacra.” mondta Andy Palmer, a Nissan Motor Co., Ltd terméktervezésért felelős elnökhelyettese.
A Nissan immár harmadízben készül arra, hogy átrajzolja a városképet. A nagyméretű crossover-autó, a Murano és a sikeres Qashqai nyomdokában – mely utóbbi három évvel ezelőtt a C-szegmensű ferdehátú autók alternatívájaként jelent meg a piacon – most bemutatkozik kisöccsük, a Nissan Juke.
A Juke, melyet arra terveztek, hogy némi friss levegőt hozzon a B-szegmensbe, a SUV-ok keménységének és a sportos stílusnak a különleges keverékét adja. A koncepció szerint némi férfiasságot és a dinamizmust kell behoznia a kisautó-piacra. A Juke látszólag egymásnak ellentmondó tulajdonságokat vegyít a meglehetősen egyedi külső vonalakkal meghatározott ruhája alatt.

“Veszi a SUV-ok és a sportautók legjobb elemeit és társítja azokat” – mondja Satoshi Matsutomi, vezető termék-specialista, Nissan Motor Co. Ltd. “Tágas, de kis külső méretű, erőteljes felépítésű, ugyanakkor dinamikus, praktikus, de egyben játékos is. Ezek a tulajdonságok látszólag ellentmondanak egymásnak, de a Juke-ban úgy harmonizálnak egymással, hogy valami eredendően egyedülálló dolog jön létre”.
A Juke-ot a London központi részén működő Nissan Design Europe (NDE) formatervező stúdióban álmodták meg, a finomítást a Japánban található Nissan Design Centre-ben (NDC) végezték. Az alapvető műszaki fejlesztésre – jelentős európai közreműködéssel - Japánban került sor, a Juke gyártását pedig a Nissan Japánban, Oppama-ban és Észak-Kelet Angliában, Sunderlandben működő gyárában kezdik meg.

“A forma valóságos optimizmust fejez ki. A két ’műfaj’ formai elemeinek kombinációja révén kisméretű, de hatásos megjelenésű crossover autó jött létre, amely eredendő bizalmat és stílust sugároz. És ezek azok a tulajdonságok, amelyek várakozásunk szerint a Juke vevőiben is megtalálhatók.”- nyilatkozta Seiji Watanabe.

Formai szempontból nézve, a Juke karosszériájának alsó része a nagy és széles kerekekkel és kerékjáratokkal, a nagy hasmagassággal és a robusztus kiállással tisztán SUV-megjelenésű. A felső rész viszont a magas öv-vonallal, a keskeny, bukósisaknyílásra emlékeztető oldalablakkal, és a coupé-szerűen hátrafelé lejtő tetővel hamisítatlan sportautó. A coupé-hatást még jobban kihangsúlyozzák az ajtókeretbe rejtett kilincsű hátsó oldalajtók is.
Az autó belsejében a motorkerékpár-üzemanyagtartály formája által inspirált középkonzollal és a vezetőt központba helyező utastérrel folytatódik a sportos motívum. A magasfényű lakkal bevont ’motorkerékpár-tank’ különleges, vidám jelleget ad az autónak. A praktikus használhatóságot biztosítja a felfelé nyíló hátsó ajtó és az átalakítható csomagtér a rejtett pakolóhelyekkel.

A Juke a Renault-Nissan Szövetség „B” padlólemezére épül. Az elsőkerékhajtású változatoknál az első kerékfelfüggesztést MacPherson-rendszer alkotja, míg hátul torziós rudas csatolt felfüggesztés található, az összkerékhajtású változatokban azonban a Qashqaihoz hasonló többlengőkaros felfüggesztés került az autó alá.
Az ALL-MODE 4x4-i összkerékhajtási rendszer a Nissan elismert elektronikus rendszerének továbbfejlesztése, amely most tartalmazza a nyomaték-átirányítási technológiát is, melynek bevetésével csökken a kanyarodás közbeni alulkormányzott menetviselkedési jelleg.
Az értékesítésnek az év második felére tervezett megkezdésekor az európai piacon háromféle - egy dízel- és két benzinüzemű - motorral lesz elérhető a Juke, melyek mindegyike teljes mértékben megfelel az Euro-5 szintű környezetvédelmi követelményeknek. A kínálat legerősebb darabja az új közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltésű benzinmotor (MR16DDT). A kategória egyik legerősebbjének számító motor teljesítménye 140 kW (190 LE), nyomatéka 240 Nm. A közvetlen benzinbefecskendezés és a turbófeltöltés kombinációja révén a motor teljesítménye és gázreakciója olyan, mint amilyet egy 2.5 l-es motortól várnánk el, ugyanakkor üzemanyag-fogyasztása egy kisebb motorénak felel meg.
A másik benzinmotor a Nissan HR-motorcsaládjának új fejlesztésű változata. A HR16DE típusjelű, könnyű, kis belső súrlódású 16 szelepes motort most egyedülálló kettős befecskendező rendszerrel szerelték fel, amely a tökéletes égés érdekében finomabban adagolja az üzemanyag-sugarat a befecskendezés során, és teljesítménye 86 kW (117 LE). A K9K jelű, 81 kW (110 LE) teljesítményű 1.5 l-es, közös nyomócsöves dCi dízelmotor – a 240 Nm-es nyomatéknak köszönhetően - kiváló vezethetőséget biztosít a gazdaságos működés és a kis károsanyag-kibocsátás mellett.

A turbófeltöltésű 1.6 l-es benzinmotorral szerelt, kétkerék-hajtású változat hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltóval érhető el, míg a hatfokozatú manuális működtetési lehetőséggel kiegészített CVT-váltó a csúcsmodellnek számító, turbófeltöltésű benzinmotor négykerékhajtás kombinációhoz rendelhető.
A szívóüzemű 1.6 l-es benzinmotor vagy 5 fokozatú kézi kapcsolású váltóval, vagy a korszerűsített XTRONIC CVT-váltóval rendelhető, míg az 1.5 l-es dízelmotor 6 fokozatú manuális sebességváltóval érhető el.
A kárpit- és felszereltségi változatok a jól bevált Visia, Acenta és Tekna sort követik, és a kiegészítők teljes körű kínálatát fejlesztették ki az olyan vásárlók részére, akik még inkább egyedivé akarják tenni az általuk megvásárolt Nissan Juke-ot.
“A Juke a Muranohoz és a Qashqaihoz csatlakozva tovább erősíti a Nissant a crossover-piac vezető márkájának pozíciójában.” – állapította meg Simon Thomas, a Nissan értékesítésért és marketingért felelős vezető európai elnökhelyettese.
|