Autó-Motor : A Nissan LEAF NISMO RC (Racing Competition) – elektromotoros versenyautó |
A Nissan LEAF NISMO RC (Racing Competition) – elektromotoros versenyautó
2011.04.18. 11:24

Új dimenzióba helyezi a zéró-emissziós stratégiát. ….a versenypályára!!
A speciális célra tervezett prototípus a sorozatgyártású Nissan LEAF részegységeit és technológiáját drámai megjelenésű, versenyzésre kész szénszálas karosszériába csomagolja. Az autó hátulján, közvetlenül az erőteljes, állítható hátsó spoiler alatt ez áll: Nissan LEAFTM. A hajtást a 100%-ban zéró emissziós, a korszerű lítium-ion akkumulátor által biztosított elektromos energiát hasznosító rendszer adja, ugyanúgy, mint a világon elsőként nagy sorozatban gyártott, megfizethető elektromos autó esetében.
Annak ellenére, hogy nincs hátsó ajtaja, hátsó ülése, csomagtartója, audio- és navigációs rendszere, kárpitozása és egyéb kényelmi berendezése, felfedezhető a családias vonás. Ez az a pont, ahol a sorozatgyártású Nissan LEAF és a Nissan LEAF NISMO RC közötti hasonlóság véget ér. Amint az „RC” (Racing Competition, autóverseny) jelzés is mutatja, ez az új elektromos autó, amelyet a 2011-es New York-i Nemzetközi Autókiállításon mutatnak be, azzal a különleges céllal készült, hogy új értelmet adjon a „Racing Green” (versenyautó-zöld) fogalmának.
A Nissan, amely a világon vezető szerepre tett szert azzal, hogy 2010 végén piacra lépett az elektromos hatású Nissan LEAF személyautóval az Egyesült Államokban, Európában és Japánban, most az autóversenyzés világában szeretné felhívni a figyelmet az elektromos autók láthatólag kiaknázatlan képességeire.

„A NISMO-ban - a Nissan világszerte elismert autósport-csoportjában - rendelkezésre álló tehetségre, valamint a cég Super GT és FIA GT1 versenycsapatai mögött álló mérnökök tudására támaszkodva a Nissan LEAF NISMO RC gördülő laboratóriumként fog szolgálni az elektromos járművek, és az aerodinamikai rendszerek gyorsított fejlesztéséhez, valamint alapot képez az új „zöld autóverseny” sorozatok kifejlesztéséhez.” - mondta Carlos Tavares, a Nissan Americas elnöke, amikor a New York-i Nemzetközi Autókiállítással kapcsolatban nyilatkozott.
Az új elektromos versenyautó valószínűleg számtalan 2011-es motorsport eseményen fog még megjelenni, mert a cég úttörő jellegű, speciálisan zéró-emissziós versenysorozat lehetőségeit vizsgálja a következő évekre nézve.
A Nissan LEAF NISMO RC formáját és szerkezetét ugyanúgy, a szénszálas erősítésű önhordó kocsitestből kiindulva tervezték meg, mint egy igazi versenyautót. A három részből álló karosszéria levehető első és hátsó elemből, rögzített ablakokból, LED- fényszórókból és hátsó lámpákból, valamint a vezető által állítható hátsó levegőterelő szárnyból áll. A Japánban található Nissan Globális Formatervező Központ a széria Nissan LEAF egyedi megjelenésű karosszériáját alapul véve készítette el a 2 ajtós verseny-változatot. Külső megjelenését a 4 rétegű gyöngyfehér fényezés határozza meg, amit a kék NISMO/zéró-emissziós grafika egészít ki.
A versenyautó 2 cm-rel hosszabb, 17 cm-rel szélesebb, és tengelytávja 9,9 cm-rel rövidebb az alap-változatnál. Méreteit illetően a leginkább szembetűnő különbség a magasságban van, mert a NISMO RC 35 cm-rel alacsonyabb a sorozatgyártású LEAF-nél. Az útfelülettől mért szabad magassága 6,1 cm, szemben a normál közúti kivitellel, amelyé 16 cm. A versenyautó kb. 40%-kal könnyebb a sorozatgyártású alapváltozatnál, 938 kg a tömege.
A NISMO RC alapvető felépítése jelentősen eltér a sorozatgyártású személyautóétól, hiszen az akkumulátor-egység, a villanymotor és az áramátalakító a két tengely között helyezkedik el, és a hátsó kerekek a hajtottak, míg a sorozatgyártású LEAF elsőkerék-hajtású. A NISMO RC kerélfelfüggesztése elöl-hátul egyaránt kettős keresztlengőkaros, és a fékerő-elosztás a vezető által állítható. A 6 küllős, 18 collos kerekekre P225/40R18 méretű BRIDGESTONE versenygumik kerültek.
A sorozatgyártású Nissan LEAF-hez hasonlóan, a NISMO RC hajtásához is 48 kompakt modulból álló lítium-ion akkumulátor szolgáltatja az energiát, s magát a hajtást egy érzékeny reagálású, 80 kW (109 LE) teljesítményű, 280 Nm nyomatékú váltóáramú szinkronmotor végzi. Az akkumulátor a hátsó burkolaton belül elhelyezett gyorstöltő csatlakozón keresztül 30 perc alatt a teljes kapacitásának 80%-áig tölthető fel. A versenytárs autókkal ellentétben, a NISMO RC-nek nincs kipufogócsöve, s menet közben nem bocsát ki sem CO2-t, sem más üvegházhatást növelő gázt, és kipufogó hangja sincs.
Az előzetes tesztek során a NISMO RC álló helyzetből felgyorsítva 6,85 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet, csúcssebessége pedig 150 km/h. Az előzetes becslések szerint verseny-körülmények között 20 percig üzemeltethető.
„Egyesek úgy gondolják, hogy az elektromos járművek az autózás élvezeti skálájának unalmas oldalán állnak - ami nyilvánvalóan sem a széria Nissan LEAF-re, sem a felvillanyozó Nissan LEAF NISMO RC-re nem mondható” - tette hozzá Tavares. „A Nissan LEAF-tulajdonosok teljes mértékben azonosulnak a zéró-emissziós technológia új világával. Hiszünk abban, hogy az autósportban is megvan ugyanez a potenciál, és a Nissan büszke rá, hogy az első helyet foglalja el a rajtrácson.”
-niss-
|