MINI e
2010.12.07. 22:13

Dr. Friedrich Eichner a Beverly Wilshire szálloda tetején tartott sajtótájékoztató keretében mutatta be még tavaly a BMW érdekeltségi körébe tartozó MINI „Zero Emission” autóját, az elektromos MINI-t. Ezzel, a Los Angeles Auto Show egyik legizgalmasabb modellje, mára LA, New Jersey és New York City útjain látható különlegesség lett. Első körben 500 darab MINI E került utcára, egy nyílvános tesztprogram keretében, és már akkor beharangozták, ha ez a környezetbarát autó beváltja a hozzá fűzött reményeket, elindul a szériagyártás is. Tehát nézzük, mit is tud ez a rendkívüli Mini!?
A MINI 35 kWh-s akku csomagját, az 5088 darab lithium ion cellából álló 48 modul alkotja. Az átalakító, ebből állítja elő a motor működtetéséhez szükséges 380 voltot.

A 260 kg súlyú „üzemanyagtank” érdekessége, hogy az itt alkalmazott lithium ion aksik működési elve pontosan egyezik a mobiltelefonokban illetve laptopokban használt akkumulátorokéval. Egy átlagos feltöltéshez valamivel több mint két órára, illetve 240V/50A-re van szükség. Ahol az 50A nem áll rendelkezésre, ott egy külön elektromos egységet is telepítenek, illetve kiépítik azt a „fali bokszot” azaz akkutöltőt is, ami az extrém rövid feltöltési idő eléréséhez kell.
A MINI E motorja 150 kW (201 LE) teljesítményű, és álló helyzetből 8.5 sec alatt éri el a 60 mérföldes (96 km/h) sebességet. A motor maximális fordulatszáma is érdekes lehet, hiszen sokszor szoktuk pörgős motorokra mondani, hogy úgy forog, mint egy villanymotor. Ez az érték jelen esetben 12500ford/perc. Az első kerekekre a 220 Nm-es nyomatékot egy single–stage váltón keresztül juttatják el. Az automata váltó előválasztó karja mellett csak a P, az R és a D felirat jelenik meg, azaz a parkolás, a hátramenet és az előre meneti fokozat betűjele.

Az autó hatótávolsága 250 km, a végsebessége pedig 152 km/h.
Aki már vezetett elektromos autót, például golfautót, az tudja, hogy az átlagos fékezések közel 75 százalékában elég levenni a lábunkat a „gázpedálról és nem kell koptatnunk a fékbetéteket, csak az intenzív lassítások esetében. Ebből adódóan városi üzemben, a visszatermelt energia jóvoltából, átlagosan 20 százalékkal megnő az autó hatótávolsága.

Az autó súlya 1465 kilogramm. Ennek megfelelően megerősítették és áthangolták a felfüggesztést is. Természetesen a megszokott kényelmi és biztonsági rendszerek is beépítésre kerültek, így például a nélkülözhetetlen klímaberendezés, aminek a lelke egy elektromos kompresszor, de elektromos szervokormány, motoros ablakok, motoros külső tükrök, illetve ESP is gazdagítja a MINI E felszereltségét.

A MINI E hátsó üléseinek helyét elfoglaló akkumulátorokon kívül, az autó utasterében még két személy, illetve a 60 literes csomagtérben némi csomag számára maradt hely. Az autó terhelhetőségének felső határa 195 kg, amibe már az utasokat is bele kell számolni.

A rövid leírás végére hagytuk az általában mindenkit érdeklő fogyasztási adatokat, amelyekhez talán kezdhetünk hozzászokni, hiszen itt már nem literekről beszélünk, hanem kilowattokról.
Tehát jöjjenek az adatok: városban 0.14; országúton 0.17; míg a vegyes üzemben 0.15 kW/h/km a MINI E áramigénye.

Persze még jónéhány kérdés ott lóg a levegőben. Például nem tudjuk, hogyan lehet az akkumulátorok méretét úgy csökkenteni, hogy a kapacitásukat ugrásszerűen növeljük, hogyan lehet a motorok fogyasztását csökkenteni, a hatótávolságot növelni…. ezekre a kérdésekre még nincs válasz. …. még…
-bögi-
|