Autó-Motor : A CITROËN HUNGÁRIA ÚJRA A MAGYAR RALIPÁLYÁKON |
A CITROËN HUNGÁRIA ÚJRA A MAGYAR RALIPÁLYÁKON
2011.03.29. 07:02

Több éves szünet után 2011-ben visszatér a Citroën Hungária az Országos Rallye Bajnokságba. Nem is akármilyen ütőkártyákat vet be a cég: a vadonatúj, 2011-es fejlesztésű DS3 R3T egy olyan csapat tulajdonában van, amelyet a magyar ralit sok éve meghatározó, sikeres és népszerű sportember, Bútor Róbert vezet. A csapat munkáját pedig a márka nemzetközi sikereit megalapozó Citroën Racing segíti.

Stratégiai irány a Citroën Hungária számára
Utoljára 2004-ben vett részt a Citroën magyarországi leányvállalata a magyar ralibajnokságban, és egy nehéz időszak után, 2011-ben bizakodva tér vissza. Először is azért, mert az autó a nemzetközi színtéren is ragyogóan mutatkozott be. A vadonatúj fejlesztésű, 2011-es DS3 R3T a márka profizmusának legjavát nyújtja, méltó a Citroën hagyományaihoz mind az autósport, mind pedig a technológia tekintetében. Másodszor azért, mert az autó tulajdonosa a Team Bútor Robi. A név önmagáért beszél: az elmúlt években a magyar mezőny kiemelkedő egyéniségének eredménylistáján számos bajnoki cím díszeleg. A Citroën Hungária komoly stratégiai kapcsolatot épít ki a csapattal, megfelelő eredmények esetén mindenképpen több éves együttműködésre törekszünk.

Harmadik ok a bizakodásra pedig az, hogy a szezon során mindvégig a csapat rendelkezésére áll a Citroën Racing technikai bázisa: a Citroën Hungária közvetítésével minden új fejlesztés, új beállítás és műszaki információ azonnal elérhető a TBR mérnökei számára. A Citroën Hungária tehát az anyagi támogatáson túl szervezési és kommunikációs fronton is segíti a csapat sikeres szereplését.
Ha a versenyt tekintjük, a cél nem is lehet más, mint a győzelem a saját kategóriában illetve az A-osztályban. Az összetett versenyben a Citroën az első 10 közé várja az autót. Ha kitekintünk a versenypályáról, a Citroën Hungária számára a több magyarországi nagyváros környékén megrendezett versenysorozat remek alkalom arra is, hogy a nagy sikerrel bemutatkozott DS-család első tagját a széles nagyközönséggel is megismertesse.
A CITROËN DS3 R3T
A Citroën legújabb, ügyfelek részére is gyártott fegyvere, az extravagáns DS3-ból épített R3-as versenygép. A kétkerék-hajtású modell külsőre szinte teljesen megegyezik a Sébastien Loeb által hajtott DS3 WRC-vel, így jobban érvényesül a Citroën modell offenzívája is. A Nemzetközi Automobil Szövetség, az FIA, legújabb szabálymódosításai okán már ebbe a modellbe is az 1,6 literes, ugyanakkor turbófeltöltővel ellátott motort építette a Citroën Racing, amely a kétliteres szívók ellen kell, hogy felvegye a harcot az R3-as csoportban. A turbós erőforrás előnye, hogy nagy nyomatékának köszönhetően már kis fordulatszámról is óriási rugalmasságot biztosít az autónak, és a lassabb sebességű kanyarokból rendkívül jó a kigyorsítása.
A kocsiban természetesen versenyzésre alkalmas kipörgésgátló rendszer és persze rajtprogram is található, sőt igazi érdekességként ALS rendszert is kapott a modell. Ha a pilóta elveszi a gázról a lábát, a turbó akkor is dolgozik, ami gyorsabb reagálást tesz lehetővé, és persze nagyon kellemes durrogó hanghatások, valamint lángcsóvák jelentkeznek mellé, nem csak a látvány kedvéért.
A DS3 utastere megfelel a legújabb szabályoknak, semmi fölöslegeset nem tartalmaz. A pilóta egy digitális kijelzőt nézhet, azon közvetíti felé az autó a fontos adatokat.
Igazi meglepetés, hogy az elektronikus vezérlésű 6 sebességes szekvenciális váltó is belekerült, amelyet eddig csak a legmodernebb WRC-kben láttunk. A váltási idő rendkívül rövid, a váltó pontos és könnyen kezelhető. A sebességváltást egy hidraulikus rendszer oldja meg, így a sofőrnek már el sem kell vennie a kezét a kormányról a kapcsoláshoz, ami gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a vezetést.
Az autó végsebessége 192 km/h, ami ebben a kategóriában szokatlan, de a magyar pályákon óriási előnyt jelent, hiszen a többi R3-as autó végsebessége kb. 174km/h.
Az autó súlya az FIA által az R3-as kategóriára meghatározott minimális szinten van, melyet – a pilóta és a navigátor testsúlyának ismeretében – a csapat pótsúlyok elhelyezésével ér el, így az autó súlyelosztása abszolút optimális lehet.
Az autó biztonsági paraméterei a legjobbak között vannak: az FIA által végzett bukócső-teszten a legjobb minősítést érte el. Az oldalajtók a legújabb, 2011-es biztonsági szabályoknak felelnek meg (és ez az R3-ban csak a DS3-ról mondható el).

CITROËN DS3T
Technikai adatok:
Motor 1.6 THP PSA
Vezérlés DOHC
Üzemanyag rendszer közvetlen befecskendezés
Hengerűrtartalom 1598 cc
Furat 77 mm
Löket 85.8 mm
Teljesítmény 210 Le /4750 rpm
Nyomaték 350 Nm / 3000 rpm
Hajtásrendszer első kerék hajtás , ZF differenciálmű
Kerekek méretek 200/50 R17
Első fék hűtött tárcsa, 4 dugattyú
Első fék mérete 30 x 330 mm
Hátsó fék hűtött tárcsa, 2dugattyú
Hátsó fék mérete 30 x 300 mm
Első futómű McPherson felfüggesztés , BOS állítható lengéscsillapító
Hátsó futómű H-Shaped Axles , BOS állítható lengéscsillapító
Súlyelosztás 64 % elöl 36 % hátul
Tengelytáv 2465 mm
Nyomtáv elöl 1520 mm
Nyomtáv hátul 1490 mm
Hossz 3948 mm
Szélesség 1715 mm
A Team Bútor Robi
A TBR (Team Bútor Robi) 2009 végén alakult. Bútor Róbertet a ralikedvelőknek nem kell bemutatni: többszörös bajnok az A-osztályban, az F2-ben és a Super1600-ban, 2002-ben az Év Autóversenyzője volt. 2001 óta tart kapcsolata a Citroënnel, legnagyobb sikereit Saxo Kit Carral, Saxo S1600-assal és C2 R2 Max-szal érte el. Tehetsége, kitartása és barátságos személyisége miatt a magyar sportautózás egyik legnépszerűbb szereplője. 2009-ben alapította meg saját csapatát, a Team Bútor Robit.
A csapat 1 db Citroën C2 Super 1600-as autót vásárolt a PH-SPORT-tól és a 2009. évi Magyar Rally Bajnokság utolsó két futamán vett részt, Bútor Róbert pilóta irányításával és a Citroën támogatásával. A csapat mindkét versenyen győzelmet szerzett kategóriájában.
2010-ben 5 országos futamból 5 győzelem volt az S1600-as autó mérlege. Ebben az évben a TBR vásárolt további 2 új Citroën C2R2 Max versenyautót, melyeket bérbeadásra szánt. Ezek az autók is sikeresen vizsgáztak, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy 2011-ben 4 db, a TBR által épített C2R2 MAX indul a Magyar Rally Bajnokságban.
A csapat 2011-re további fejlesztést hajtott végre, mégpedig egy Citroën DS3R3T versenyautó beszerzésével. A csapat komoly VB-múlttal rendelkező profi szerelőinek munkájában és modern autóparkjában bízva a dobogó legfelső fokát tűzte ki célul mind az R3 kategóriában induló Krózser-Lovay, mind pedig az R2-es kategóriában versenyző Bessenyey-Papp páros elé.

A versenyzők
A bal egyben: Krózser Menyhért (Menya)
A 34 éves pilóta nemcsak versenyautója kormányát tartja biztosan a kezében. 10 éve irányítja saját külkereskedelmi vállalkozását is. Autóversenyzői tapasztalatai nem állnak meg a ralinál. 2011-ben indul az Országos Gokartbajnokságban és IRC-futamokon is (pl. San Remóban és a csehországi Barum Ralin), ezen kívül rali sprintversenyeken navigátorként, korábbi társának, jelenlegi csapatvezetőjének, Fodor Gézának navigátorként diktálja az itinert. És ha még mindig marad ráérő ideje, azt családjával – feleségével és 2 kisfiával – tölti.
A jobb egyben: Lovay Miklós (Mega)
A 27 éves informatikus mérnök végzettségű fiatalember közel 20 éve kíséri figyelemmel a hazai autósport, és különösen a rallye szakág életét. 2003-ban a Tamási Motorsport Egyesülettel rendezte első amatőr autóversenyét; az egyre fejlődő szakmai színvonalú kupasorozat szervezésében 2008-ig vett részt. 2006 óta sportbíróként dolgozik az Országos Rallye Bajnokság futamain, 2010-től aktívan vesz részt az Eger, Veszprém, Komló, Bükfürdő és Mikulás Rallye-k sportszakmai irányításában. 2006 óta versenyez: az első évben sprintversenyeken indult, majd 2008-tól az Ország Rallye2 Bajnokság F1 kategóriájában navigál, ahol 2008-ban és 2009-ben az éves értékelés 3. helyét szerezte meg.
Menyával 2002 óta ismerik egymást, amikor is a pilóta első ORB-s évét versenyezte, mégpedig a tamási illetékességű Hirt Motorsport színeiben. A két sportember kapcsolata az évek során tovább mélyült, ennek, valamint Mega azóta szerzett komoly sportszakmai tapasztalatának köszönhetően született meg a döntés: 2011-ben együtt versenyeznek.
|