Autó-Motor : A LEVEGŐBUBORÉKOS CSOKOLÁDÉ IHLETTE A FORD SÚLYCSÖKKENTŐ TECHNOLÓGIÁJÁT! |
A LEVEGŐBUBORÉKOS CSOKOLÁDÉ IHLETTE A FORD SÚLYCSÖKKENTŐ TECHNOLÓGIÁJÁT!
2011.04.01. 08:56

A méhsejtszerkezetű MuCell műanyag alkatrészek felhasználásával húsz százalékos súlycsökkenés érhető el, így az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás is alacsonyabbá válik – anélkül, hogy ez a tartósság rovására menne. A fröccsöntés során alkalmazott gázbefecskendezésnek köszönhetően olyan keresztmetszet jön létre, ami az aero csokoládészelet formájának mikroszkopikus méretű mására hasonlít, ráadásul a buborékok miatt nem csak kevesebb műanyagra van szükség, de alkatrészek gyártásához kevesebb energia és idő kell, így csökkennek a költségek és kisebb a károsanyag-kibocsátás is.
A tömegcsökkentésért és ezáltal az üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mérsékléséért folytatott, soha véget nem érő küzdelmükben a Ford mérnökei most az Aero csokoládészelet formájából merítettek ihletet ahhoz, hogy kisebb súlyú műanyag alkatrészeket hozzanak létre. Ezt úgy érik el, hogy a gyártás során gázbuborékokat képeznek a műanyagban.
A járműveknél számos területen érhető el súlymegtakarítás, ha a felhasznált fémet könnyebbre vagy erősebbre cserélik. Ám a műanyag alkatrészek hagyományosan olyan területnek számítanak, ahol nehéz súlymegtakarítást elérni anélkül, hogy ez a tartósság, vagy funkcionalitás rovására menne, de a Fordnak sikerült megoldást találnia erre a problémára. A MuCell technológia gázbuborékokat juttat a műanyagba fröccsöntés közben, így mikroszkopikus méretű méhsejtszerkezetet alakít ki. Az apró buborékoknak köszönhetően csökken a felhasznált anyag mennyisége és súlya, míg az alkatrész szilárdsága változatlan marad.
A járművek tömege kulcsszerepet játszik a károsanyag-kibocsátás mértékében; a jármű összsúlyának csökkentésével kisebb lesz az üzemanyag-fogyasztás és a széndioxid-emisszió. Az utóbbi harminc évben a sokkal gazdagabb felszereltségnek és a biztonságra fordított nagyobb figyelemnek köszönhetően nőtt a járművek tömege. A Ford célja, hogy csökkentse járművei tömegét, miközben autói továbbra is kategóriájukban kiemelkedő felszereltséget és ötcsillagos Euro NCAP minősítésű biztonságot nyújtanak.
A MuCell technológia számos más előnyt is biztosít. A fröccsöntéshez használt alacsonyabb nyomás mellett óránként 33 százalékkal több alkatrész is gyártható, mint a hagyományos eljárással. A nagyobb gyártási sebesség és hatékonyság mellett csökken az energiafelhasználás, a gyártási folyamatból eredő károsanyag-kibocsátás és az innovatív technológiával gyártott alkatrészek gyártási költsége.
A MuCell technológia egyik szakértőjének számító Carsten Starke nagy lehetőségeket lát az új eljárásban. “Amikor először láttam ezt a műanyagot a mikroszkóp alatt, azt gondoltam, hogy úgy néz ki, mint egy Aero csoki! A csokinak a benne lévő buborékok miatt egyébként az íze is megváltozik, de a buborékok a műanyagunknak csak a súlyát csökkentik, így az autók is könnyebbek lesznek, és ezért számottevő mértékben csökken fogyasztásuk és károsanyag-kibocsátásuk is.”
“Sokféle módon igyekszünk súlyt csökkenteni, vagyis nem csupán az új műanyag segítségével, hiszen a könnyebb autók jobban vezethetők, jobban gyorsulnak és gyorsabban tudnak megállni. A vásárlók számára ez egyértelmű nyereség: a műanyag 20 százalékkal könnyebb – anélkül, hogy drágább vagy gyengébb lenne, ez pedig szinte minden tekintetben segít még jobbá tenni a Fordot.”
A MuCell technológiát először a következő években gyártásra kerülő Focus, C-MAX és Grand C-MAX, S-MAX, Mondeo, valamint Galaxy modellek motorburkolatainál alkalmazzák majd. Környezetvédelmi kezdeményezései részeként a Ford a 2020 utáni években még a legkisebb modelljeinél is legalább 100 kg súlycsökkentést kíván elérni, s a nagyobb modellek esetében ez az érték 300 kg. Szintén e tömegcsökkentési kezdeményezéshez (melynek részét képezi a MuCell technológia) tartozik egy sor más anyag, például a nagy szilárdságú bóracélok felhasználása, melyeket széles körben alkalmaznak a Ford modelleknél.
Ezek az új anyagok olyan innovációkat egészítenek ki, mint az EcoBoost motorcsalád, ami még a nagyobb járművekben is lehetővé teszi hatékonyabb, kisebb űrtartalmú motorok alkalmazását anélkül, hogy ez a teljesítmény kárára válna. Az egyéb megoldások között megtaláljuk még az automatikus üresjárati leállítást, az aerodinamikailag kedvező kialakítású, önműködően záródó hűtőrácsokat és az alacsony gördülési ellenállású abroncsokat, melyeknek köszönhetően a Ford ECOnetic modelljei a piac leghatékonyabb autói közé tartoznak.
-zsomb-
|