Valami vadság - Renault Clio RS 3.0 V6
2011.04.05. 10:22

A Renault kisautójának két sportváltozata is létezik. Már a 182 lóerős Clio Sport RS 2,0 16V sem gyerekjáték, de az RS 3,0 V6 aztán…
Nevében ugyan Clio, de ezen kívül vajmi kevés hasonlóságot mutat az RS 3,0 V6 a hétköznapi rokonaival. No, jó: szemből még elég nyilvánvaló a közös vérvonal, de profilból, vagy a hátsó traktust szemlélve már igencsak másként fest az izomgép.
Nem csoda, mert a karosszériaelemeken kívül a futómű sem igazán hasonlít az alapmodellekére. Elöl a McPherson felfüggesztést különleges stabilizátorral egészítették ki, hátul alumínium kereszttartós, többlengőkaros futómű felel a biztos útfekvésért. Nőtt a tengelytáv, az első és hátsó nyomtáv, s - amint látszik is – az autó jóval szélesebb és alacsonyabb lett.

A 18 (!) colos, könnyűfém keréktárcsákon kifejezetten az RS 3,0 V6 számára fejlesztett Michelin Pilot Sport abroncsok feszülnek. A gumiméret elöl 205/40, hátul 245/40. Az iszonyú felnik mögött belső hűtésű, kukatetőnyi féktárcsák terpeszkednek: a 330 mm átmérőjű elsőkhöz négydugattyús féknyergek tartoznak, a hátsó tárcsák 300 milliméteresek. A blokkolásgátló természetesen az alapfelszereltség része.
A giga-Clio erőforrása és elhelyezése sem akármilyen. A nagyobb Renault modellekben szolgáló háromliteres, V6-os benzines aggregátot „kissé” feltuningolták a konstruktőrök, az eredmény: 187 kW (255 LE), 7150/min; 300 Nm, 4650/min. Az RS 3,0 V6 sokadik érdekessége, hogy kétüléses, mert a bikás motor a második üléssor helyére, keresztbe, középmotorként lett beépítve, s a hátsó kerekeket hajtja – kipörgésgátló nélkül!

Ebből következik, hogy elöl, a „motorháztető” alatt lapul a 67 literes csomagtartó. Hogy ez kevés? Valóban, de sportautón praktikumot számon kérni dőreség, s különben is, az ülések és a motor között is van még 45 liternyi rakodóhely…

Mindehhez 1400 kg-os menetkész tömeg járul, melyből csak 565 kg jut az első, s 835 kg a hátsó tengelyre.
Az adatok és a teljesítménysúly (5,5 kg/LE) nem mindennapi dinamizmust sejtetnek. Így is van. A villámrajt után szinte rögtön válthatunk is, mert az 1. fokozatban úgy 70-es tempó tarozik a 7200 körüli leszabályozási fordulatszámhoz. A 2. fokozatban – mindössze 5,8 másodperccel az elindulás után! – elérjük a 100 km/órás sebességet, 110-nél jöhet a 3., 160-nál a 4., 200 körül az 5. fokozat… és hol van még a vége? A gyári adatok szerint 245 km/óránál, de ezt - megfelelő helyszín hiányában - nem tudtuk kipróbálni.

Persze, használhatjuk szelídebben is az utcai versenyautót, 6.fokozatban mindössze 3100-at fordul percenként a főtengely az előírásoknak megfelelő, 130-as autópálya-tempónál. Ekkor sem lehet összetéveszteni holmi békés utazóautóval, mert a hátunk mögött ott mormog – hosszabb távon már zavaróan – a felspannolt, nagy V6-os aggregát. Nézzük az érem másik oldalát! A kipufogórendszer lenyűgöző akusztikus élményt nyújt. Alapjáraton is fenyegetően gurgulázó a motorhang, a háromezres érték fölött már érces trombitaszó tör elő a két, arasznyi kipufogóvégből, aztán az ötezres határ után rekedtes, vérfagyasztó bömbölés jelzi az erődemonstrációt.

A fogyasztás nem súlyponti kérdés ebben a kategóriában, de a rend kedvéért azért mértük a kis tűzgolyó benzinszomját. A KRESZ szellemében használva 16 literes városi és 11 literes országúti-autópályás átlagok adódtak, ám sportos stílusban 20 literes értéket is regisztráltunk… Hiába: az élvezetnek ára van!
Amúgy nem árt csínján bánni a lóerőkkel, mert a viszonylag kicsi első tengelyterhelés miatt az autó elég érzékeny az oldal-és szembeszélre: 130-as tempó fölött szinte rázza az orrát, s nagyon oda kell figyelni a megzabolázására. A farnehéz kialakítás a hatalmas teljesítménnyel gonosz párosítás lehet a nagyon bátor kanyarodáskor! Villámgyorsan túlkormányzottá válik a „doppingolt” kis Renault, s aztán már igen nehéz a korrigálás…
A városi araszolgatásban is résen kell lenni a szupersportos Clióval. Fordulóköre hatalmas (13 méter), a mélyre nyúló köténylemez és a minimális hasmagasság miatt nem csak a parkolás, hanem az útvonal megválasztása is körültekintést igényel – egy sima fekvőrendőr játszva átrendezi az alsóbb régiókat…! A kátyúk pedig szó szerint kinyírhatják a szuperalacsony profilú, spéci gumiabroncsokat.
Képességeihez hasonlóan az RS 3,0 V6 ára sem mindennapi, igaz, a 11 000 000 forintért komplett felszereltséget - xenonfényszóró, két adaptív frontlégzsák, erőhatárolós és előfeszítős biztonsági öv, fej/mellkas oldallégzsák, automata klímaberendezés, 4x40 wattos, CD-táras rádió, stb – kapunk. No, meg jó adag exkluzivitást, mert a csúcs-Clio sohasem lesz tucatautó: elődjéből mindössze 1630 darabot gyártottak.
-zsurzs-
|