CITROËN AMI 6 - MÁR 50 ÉVES
2011.04.19. 21:31

Miközben a nemzetközi és a hazai autós világ is a Citroën vadonatúj « istennőit » (a DS3, a DS4 és legutóbb a DS5) köszönti, a márka nem feledkezik meg arról sem, hogy 50 évvel ezelőtt a « miss » volt a menő. A kerek évfordulót ünneplő Ami 6 modell neve ugyanis – a « déesse », azaz istennő jelentésű DS-hez hasonlóan – szójáték : az « Ami Six » kiejtve megegyezik az « à misses », azaz « hölgyek számára » kifejezéssel. Az elsősorban hölgyeknek szánt modellt 1961. április 24-én mutatta be a Citroën.


CITROËN AMI 6 : AMI ELCSAVARTA A HÖLGYEK FEJÉT
A Citroën azért fejlesztette ki az Ami 6-ot, hogy betöltse az 1948-ban bevezetett (és az ötvenes évek végén még mindig rendkívül népszerű) Kacsa, valamint az 1955-ben bemutatott felső kategóriás DS közötti űrt. Az Ami 6 tervezője ugyanaz a Flaminio Bertoni volt, akinek keze alól a Traction Avant, a Kacsa és a DS is kikerült.

A lépcsős hátú kis limuzin legfontosabb sajátossága maga a stílusa : meredeken visszafelé ívelő hátsó szélvédője azonnal különleges ismertetőjeggyé vált. Az Ami 6 elsődleges célközönségét a kor modern életstílusát követő hölgyvásárlói jelentették – a modell prospektusa is őket szólítja meg : « Önnek – önért, hölgyem. »

Nyugodtan állíthatjuk, hogy a szépség nem fontos ahhoz, hogy hódítani tudjunk, hiszen az Ami 6, az öreg kontinens egyik legrusnyább autójaként lett hatalmas kereskedelmi siker. Persze a szépség fogalma erősen relatív, és ne feledjük, 1961-et írtak. Az 1964 szeptemberében érkezett kombi változattal együtt összesen 1 039 384 darab talált belőle gazdára, amíg utódja, az Ami 8 le nem váltotta a kínálatban. 1966-ban a francia piac legkeresettebb modellje volt.

A KACSA TECHNOLÓGIÁJÁRA ÉPÜLT
A 2 CV padlólemezére épült Citroën Ami 6 a Kacsa híres kéthengeres, léghűtéses motorját kapta, 602 cm3-re növelt hengerűrtartalommal és a 22 lóerőt is elérő teljesítménnyel. Utóbbi a modell élettartama során folyamatos fejlesztésen ment keresztül, így végül egészen 35 lóerőig jutott. Négysebességes váltójának segítségével 105 km/h végsebességre volt képes, átlagfogyasztása pedig 6 l/100 km volt. Merész, ezer közül is felismerhető stílusa mellett a korabeli sajtó menettulajdonságai, kényelme és eleganciája miatt is ünnepelte.

A kombiváltozat teherbíró képessége a korszak kompakt modelljei között kiemelkedőnek számított: a 3,96 méter hosszú autó 320 kg rakományt tudott szállítani. Karrierje vége felé, 1967-ben jelent meg a „Club” változat, amelynek különlegessége a négy darab kerek első fényszóró volt.

JÚLIUS 8-ÁN RENNES-LA-JANAIS-BÓL INDUL AZ L’AMICLUB KÜLÖNLEGES TOUR DE FRANCE PROGRAMJA
Az Ami 6 gyártásával kezdte meg pályafutását a Rennes-La-Janais-ban található Citroën-üzem, amely azóta a márka egyik legfontosabb termelőegysége lett. Az Ami 6 után itt készült az Ami 8, utána pedig sorban a GS és a GSA, a Visa, a BX, az Xm, a Xantia, a C5 és a C6… Az Ami 6 50. születésnapját megünneplendő, július 8-án az üzemből indul a francia Amiclub által szervezett különleges Tour de France, amelynek 14 szakasza során számos Ami 6, Ami 8, Ami Super és M35 járja végig az országot, összesen 2600 km-t megtéve.

|