Autó-Motor : GENERÁCIÓRÓL GENERÁCIÓRA EGYRE NŐ AZ ÁTLAGOS EMBERI TESTMÉRET |
GENERÁCIÓRÓL GENERÁCIÓRA EGYRE NŐ AZ ÁTLAGOS EMBERI TESTMÉRET
2011.11.11. 09:36

A részben táplálkozási szokásaink változásának, illetve az elfogyasztott ételek tápértékének köszönhetően növekvő átlagos testmagasság és testsúly sok egyéb hatása mellett az autóiparban dolgozó mérnökök számára is nagy fejtörést okoz. Az Ford tervezőmérnökei például az új Focus fejlesztése során figyelembe vették ezt a szempontot: az autót az emberi test legújabb 3D adatainak alapján tervezték, hogy a világ teljes népessége számára megfelelő legyen, így a Focus az emberiség 97,5 százaléka számára kényelmes vezetői üléshelyzetet biztosít.
Az új, globális Ford Focus megalkotása számos kihívás elé állította a Ford mérnökeit és formatervezőit. A vásárlók számára észrevehetetlen ugyan, de a vállalat munkatársai sokat dolgoztak azon, hogy a világ eltérő részein élő, különböző, és folyamatosan változó testméretű emberek kényelmesen elférjenek a kormánykerék mögött. Megtévesztő sztereotípiák élnek bennünk a különböző kontinenseken élők testmagasságával kapcsolatban. Éppen ezért a Ford összegyűjtötte a különböző korú és nemzetiségű emberek legfrissebb, 3D test-szkenneléssel nyert adatait, hogy az autó a világ teljes népessége számára megfelelő legyen.
“Globális statisztikai adatbázisokat használtunk fel, amelyek pontos méretadatokat tartalmaznak a világ különböző részein élő emberekről.” – avat be Ralph Gesang, a Ford Focus fejlesztése során a vezetői környezettel foglalkozó részleg vezetője. “Ezek nemcsak a testmagasságot tartalmazzák, hanem a különféle testalkatokat is. Ennek segítségével sikerült elérnünk, hogy a világ népességének több mint 97 százaléka kényelmesen ül az új Focusban.”

Az adatbázisban megtalálhatók a legfrissebb antropometriai adatok (az adatokat azzal a céllal gyűjtötték, hogy nyomon követhető legyen az emberiség fizikai felépítésének változása), értékes áttekintést adva a különböző kontinensek felnőtt lakosságának testméreteiről. Az adatokat tetőtől talpig terjedő lézer-szkenneléssel nyerték. Három évvel ezelőtt például 12.000 német embert szkenneltek be a SizeGERMANY keretében (ez a Human Solutions GmbH és a Hohenstein Intézet közös projektje – a két vállalat szakterülete az ergonómia/test-szkennelés, illetve az öltözék/textíliák). Az így nyert információkat összevetették a Kínában, Japánban, Észak-Amerikában és Dél-Amerikában gyűjtött adatokkal, s ennek alapján számítógépes 3D modelleket alkottak, amelyeken jelzik mind a testmagasságot, mind pedig a derékbőséget, a csípő szélességét és a lábak hosszát. A Ford mérnökei ennek segítségével részletes, virtuális tanulmányokat készítettek az utastér kialakításáról, megvizsgálva a vezető és az utasok terét, kényelmét és biztonságát.
“A legújabb 3D testméret-adatok közvetlenül befolyásolták az ülésállító sín hosszát, az üléspárna formáját, valamint a pedálsor és a kormánykerék beállítási tartományát.” – teszi hozzá Ralf Nürnberg, a Ford utastereinek szakértője. ”Az új Focus hátsó üléssorának fej- és lábterét is a 3D emberi modellekkel alakítottuk ki a számítógépes szimuláció során. A különböző régiókból kapott, legfrissebb 3D testméret-adatok arra is rávilágítottak, hogy az egész emberiség egyre magasabb és súlyosabb, így az új Focus utasterének kialakításának ezt a tendenciát is figyelembe vettük.”

A tudományos kutatások szerint az átlagember magassága a világ iparosodott részein mintegy 10 centiméterrel nőtt az elmúlt 150 évben – ez leginkább a jobb életkörülményeknek és az egészségesebb táplálkozásnak köszönhető. E történelmi adat alapján megjósolható, hogy a fejlődő országokban élők testmérete is gyorsan növekedésnek indul majd. Az ivási szokások is jelentő eltéréseket mutatnak az egyes régiókban. Európában a vevők 1,5 literes ásványvizes palacktartókat igényelnek, míg a kínaiak gyakran teás edényeket akarnak magukkal vinni az útra. Az új Focus ajtózsebeinek kialakításakor minden igényt figyelembe vettek, biztosítva a vásárlói igények kielégítését – úgy, hogy közben a vezető mindig kényelmesen és könnyedén irányíthatja az autót. A vezetőülésen kívüli területekre is kiemelt figyelmet fordítottunk. A világ bizonyos részein például az emberek testmagassága kisebb, karjuk pedig sokkal rövidebb, mint a másutt élőké. Ezekben a régiókban a csomagtérajtó alacsonyabbra nyílik, így kényelmesen elérhető marad.
Mindezek eredményeképpen az új Ford Focus stílusos, áramvonalas karosszériája kiváló utaskabint rejt. Mivel a globális vásárlói adatbázis az emberi testméretek rendkívül széles skáláját tartalmazza, a Ford mérnökei képesek voltak megoldani, hogy az új Focus tökéletesen megfeleljen a vevők számára – függetlenül attól, hogy az autó a világ melyik országában talált gazdára.
|